Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefaan Vandaele, Managing Director Horticulture bij Greenyard Foods

"Potgrond is de basis van alles"

De Horticulture-groep van Greenyard Foods ontwikkelt teeltsubstraten en organische groeimedia. Stefaan Vandaele: "We richten ons tot twee doelgroepen: de professionele teler en de hobbytuinier. In het eerste segment concentreerden we ons vroeger vooral op de sierteelt. We leverden potgrond voor de teelt van geraniums, petunia's, chrysanten en kerstrozen. De laatste jaren hebben we onze focus meer verlegd naar groenten, kruiden en fruit. Zo beschikken we over meer dan 1.000 verschillende soorten potgrond, gemaakt op maat van de klant en volledig in functie van de plant. Een orchidee heeft nu eenmaal andere grond nodig dan een aardbeiplant. 

Jong plantgoed is een andere markt waarin we sterk zijn gegroeid. Denk aan de slaplantjes op een kluit potgrond of een mangoplant die eerst wordt gezaaid en opgekweekt in potgrond om later te worden uitgeplant in de volle grond. Tot slot hebben we recent ook een nieuw segment aangeboord: het stedelijk groen. Daktuinen, groene gevels, urban farming, groendaken enzovoort. Het is booming business. In de hobbymarkt, de tweede doelgroep, maakte potgrond voor bloembakken traditioneel het grootste deel van de omzet uit. Vandaag duiken echter meer mensen de moestuin in. Het is hip om eigen groenten en kruiden te telen. De populariteit van de vierkantemetertuintjes op school en thuis is eveneens een interessante evolutie waar wij graag op inspelen."



Omdat gewasbeschermingsmiddelen steeds meer geweerd worden uit tuin en serre, heeft Horticulture zijn productgamma uitgebreid met mulch (zoals dennenschors, cacaodoppen of plantenvezels). "Als ecologisch alternatief, zeg maar."

Internationaal
Horticulture heeft 9 productiesites in Europa (4 in Polen, 1 in Letland, 2 in België, 2 in Frankrijk), goed voor een jaarlijks volume van 1,5 miljoen kubieke meter potgrond en een omzet van meer dan 70 miljoen euro. "In onze thuislanden Frankrijk, de Benelux en Polen zijn we marktleider", zegt Stefaan Vandaele. "Maar we voeren onze potgrond ook uit naar 54 landen wereldwijd, tot in Azië en Zuid-Amerika." De fusiegroep kan die positie alleen maar versterken. "Voor ons is dit gewoon een nieuwe stap in een natuurlijke evolutie. Eén waar alle partijen beter van worden, en niet alleen dankzij een efficiënter supply chain management (bv. logistiek en packaging). We zetten ook in op het ontwikkelen van innovatieve teeltmethoden die telers toelaten duurzamer en rendabeler te werken: niet in de volle grond maar in mobiele goten, op schaphoogte, en lokaal, dicht bij hun afzetmarkt. Onze R&D teams zoeken naar samenstellingen die het waterverbruik reduceren en resistentere planten opleveren met het oog op minder uitval en een ecologisch verantwoorde teelt. En we kijken hoe de juiste potgrond de teelt van smaakvollere varianten mogelijk maakt. Kortom, we helpen Greenyard Foods zich sterker te differentiëren als een kwaliteitsbewuste leverancier die 'from field to fork' een duurzame meerwaarde creëert, voor iedereen."



Grow bags
Een voorbeeld van een succesvolle innovatie is de grow bag. "Binnen onze afdeling waren we daar al een tijdje mee bezig, maar de vraag van de andere divisies heeft het project in een stroomversnelling gebracht", zegt Stefaan Vandaele. "Het opzet was een alternatief te ontwikkelen voor het telen van tomaten op steenwol. De steenwol moest na de teelt telkens worden gestort of werd gewoon mee in het veld geploegd. Zakken uit bioafbreekbare folie, gevuld met een organisch afbreekbaar substraat bleken de oplossing. Deze grow bags blijven gedurende de hele duur van de teelt (1 jaar) in perfecte conditie in de warme en vochtige omgeving van de serre én zijn na afloop in een zestal weken te composteren. Een bijkomend voordeel blijkt dat de tomatenplanten veel resistenter zijn tegen crazy roots, een wortelziekte die in België tot 40 procent van de tomatenteelt aantast (in Nederland zelfs meer dan de helft). Wat begon als een zoektocht naar minder afval, leverde dus uiteindelijk een beter, smakelijker en rendabeler product op! Teler, retailer én consument tevreden."



Afval
Het afvalprobleem aanpakken bij de mensen thuis is een ander domein waar er al veel vooruitgang is geboekt. "Mensen gooien nog altijd te veel groenten en fruit weg. Teeltmethodes die de houdbaarheid van de producten verbeteren, zijn voor een bedrijf als Greenyard Foods daarom van goudwaarde", weet Stefaan Vandaele. "Horticulture draagt daar nu al toe bij. Zo heeft sla op een blokje perspotgrond bijvoorbeeld een langere houdbaarheid dan een gewoon afgesneden kropsla. Maar we zoeken ook naar hoe we de teeltdensiteit kunnen verhogen waardoor de teler meer planten per vierkante meter kan zetten. We halen daartoe teelten uit de volle grond. Aardbeien in bakken gevuld met potgrond leveren bijvoorbeeld betere, smaakvollere producten op. Het werkt bovendien gemakkelijker, doet de arbeidskosten dalen en is milieuvriendelijker – water wordt opgevangen en gerecycleerd. Kortom, door nieuwe technieken te introduceren, slagen we erin om zowel economisch, sociaal als ecologisch te scoren."

Recycling
Dat Horticulture een belangrijke rol speelt in de teelt van gezonde en lekkere groenten en fruit is ondertussen duidelijk. "We leveren de basis voor een duurzame groei, maar willen ook aan het eind van de lijn een meerwaarde bieden. Daarom zijn we een cradle-to-cradle project gestart dat groente- en fruitafval efficiënt helpt te recupereren en te recycleren tot … potgrond. Daarmee is de cirkel helemaal rond en bewijst deze 'kleine divisie' dat het een groot verschil kan maken met het oog op een gezonde toekomst", besluit Stefaan Vandaele.

Voor meer informatie:
Greenyard Foods
ir@greenyardfoods.com
www.greenyardfoods.com
Publicatiedatum: