Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlands-Georgische kas uitgebreid

“Je kunt hier niet alleen producent zijn”

Tholen - In Georgië is de nieuwe kas van Imereti Greenery LLC gisteren officieel geopend. Achter het project zitten de Nederlandse ondernemers van FoodVentures waaronder Dick de Jong, en de kas is gebouwd onder supervisie van Arno Volkering. FoodVentures' partner Dirk Aleven vertelt meer over de markt rond de Zwarte Zee. "Je kunt hier niet alleen producent zijn."






Gisteren is-ie officieel geopend: de uitbreiding van het Georgische kascomplex Imereti Greenery LLC. De kas is met 1,6 hectare uitgebreid naar 2,5 hectare. In de kas komt Philips LED en SON-T-belichting te hangen. "Daarmee zijn we in Georgië de eerste. De sla staat hier al onder LED", vertelt Dirk Aleven met gepaste trots. Hij is partner bij FoodVentures. Het bedrijf investeert in kasprojecten in opkomende economieën. In 2014 werd deze kas in Georgië gebouwd, geschikt voor sla-teelt. Nu is het bedrijf uitgebreid. "Drie compartimenten van een half hectare", laat Aleven zien. "We starten nu met drie soorten komkommer. Na de zomer komen de lampen erin en gaan we in een van de blokken waarschijnlijk tomaat neerzetten."





Die keuze is nog niet zeker: het hangt af van wat de andere producenten in Georgië doen. "Nou ja, producenten", relativeert Aleven. "Wij hebben nog een andere kas - een komkommerkas, van 5.000 meter- en er is nog één andere serieuze teler in het land. Maar met 5 miljoen mensen is het een kleine markt. Als je hetzelfde gaat telen, kom je in elkaars vaarwater. Daarom stemmen we af wie wat zet. Zo houden we de variatie erin." Als er na de zomer inderdaad tomaten in komen, worden het specialties. "We hebben het volume niet om voor de massa te produceren. We willen het product wegzetten als Georgisch product voor de Georgische markt." Export, naar bijvoorbeeld Rusland, is nog niet aan de orde. "Daar zien we wel mogelijkheden voor - maar je moet eerst je lokale markt op orde hebben. We hebben al vaker gezien dat het niet goed is afhankelijk te zijn van Rusland. Georgië is ook al een keer geboycot. Eerst moeten we de lokale afzet helemaal op orde hebben."







Producent en handel
Het contact met de markt is daarom van groot belang. Het bedrijf vervult zelf ook de rol van handelspartner. "Je kunt hier niet alleen producent zijn. Er is geen handel, en we willen er ook niet afhankelijk van worden. We verkopen direct aan supermarkten en restaurants. Zo blijven we in contact met de afnemers." Hij merkt wel dat er ook in Georgië meer interesse komt voor glastuinbouw. "We verwachten dat er meer concurrenten komen, maar de markt wordt ook groter. Het aantal tweeverdieners groeit ieder jaar. Ze zijn bereid om in de supermarkt een hogere prijs te betalen voor producten uit de kas. Dat gat is zo gauw nog niet gevuld." Toch is Aleven terughoudend als het gaat om uitbreidingsplannen. "Je kunt hier nog 20 hectare neerzetten, maar dat is zonde van het potentieel van de markt. We willen onze eigen glazen niet ingooien. We willen het gedoseerd aanbieden. Dan is ook een kleine markt de moeite waard. Nederland is misschien groot, maar de discussie gaat om de kostprijs. Het is maar net wat je wil."



Productie en concurrentie
En nu? Komt Aleven weer naar Nederland? Het doel - het opzetten van een Nederlandse kas op Nederlandse wijze - lijkt bereikt. Toch is het zover nog niet. "Sowieso is het belangrijk om hier veel te zijn. We moeten ieder jaar laten zien dat we meer kunnen produceren met dezelfde middelen." Daar is volgens Aleven veel in te winnen. "We doen alles voor het eerst. De Nederlandse producties halen we bij lange na niet. Daarvoor moet je toelevering, je afnemers, je personeel, de uitgangsmaterialen allemaal op orde zijn. En pas als we naar Nederlands voorbeeld gaan oogsten, kunnen we voorlopen op de rest." Tot het einde van het jaar is hij dan ook sowieso in Georgie te vinden. "Ondertussen zoeken we naar soortgelijke cases. Dat doen we wereldwijd, maar onze aandacht ligt specifiek op de regio rond de Zwarte Zee. We zien toekomst voor de versproductie en distributie hier." Een persoonlijke voorkeur van Aleven heeft Kazachstan. "Ze hebben een goede eigen markt en goede exportmogelijkheden naar Rusland. En goedkoop gas. Dat zou nog wel eens interessant kunnen zijn."

 
Bekijk hier meer foto's van de opening.