Tuinbouwmissie afgesloten bij Reichenau Gemüse
Regio
Onder leiding van Jochem Wolthuis van het Duitsland Desk GroentenFruit Huis bezocht een delegatie uit de Nederlandse tuinbouwsector de afgelopen dagen de tuinbouwsector in Baden-Württemberg. Dankzij een bezoek aan aardbei- en aspergebeurs ExpoSE en een blik in diverse retailbedrijven was al duidelijk hoe belangrijk de regio is voor de plaatselijke AGF-sector. Gisteren, op de laatste dag van de missie, werden de eerste schakels uit de keten bezocht: twee tuinbouwbedrijven en afzetcoöperatie Reichenau Gemüse.
De eerste bezochte kwekerij ligt op het groenteneiland Reichenau. De kas is bijna veertig jaar oud, een paar duizend meter groot en er wordt geteeld in de vollegrond: komkommers in de zomer, sla in de winter. De productie is misschien lager dan die van andere bedrijven en de arbeidsintensiviteit hoger, maar door het product regionaal en onder regionaal merk af te zetten, krijgen de telers toch voldoende geld voor hun product.
Het contrast met kwekerij Gärtnersiedlung Reichenau had bijna niet groter kunnen zijn. De high-tech paprikakwekerij is een project van vijf ondernemers uit de regio. Omdat de kas niet op het groente-eiland ligt, mag het product ook niet onder het regio-merk afgezet worden. Daarom wordt er een ander label opgeplakt. Niet erg, vindt Muller van afzetorganisatie Reichenau Gemuse. "Zolang we open zijn over de herkomst van de producten, behouden we het vertrouwen van de consument."
De reis werd afgesloten met een bezoek aan Dr Oetker. Volgende week een uitgebreid reisverslag en natuurlijk een fotoreportage.