Nieuwe sla Rijk Zwaan verkleurt minder snel door ‘KNOX’
KNOX biedt een verbeterde houdbaarheid van ongeveer twee dagen; volgens Convenience Manager Bauke van Lenteren speelt het bedrijf hiermee direct in op een van de grootste wensen van snijderijen. ‚Met KNOX is het niet altijd meer nodig om voorgesneden sla zuurstofarm te verpakken. Dat zorgt voor lagere kosten en meer mogelijkheden bij het maken van mixen. Daarnaast raak je de negatieve geur kwijt, die kenmerkend is voor het openen van een zuurstofarme verpakking.‛
Ook in de rest van de keten levert KNOX voordelen op. Zo zorgt de verlengde houdbaarheid bij retailers voor een betere voorraadpositie en minder afval. Het spreekt voor zich dat deze voordelen uiteindelijk ook tot een betere ervaring bij de eindgebruiker leiden. De consument kan langer genieten van een zakje voorverpakte salade‛, vervolgt Van Lenteren. "We verwachten dat KNOX kan leiden tot een hogere aankoopfrequentie en daarmee grotere consumptie van sla."
Getest in praktijk
Rijk Zwaan heeft in totaal ruim 10 jaar gewerkt aan KNOX. De wereldwijde marktleider in sla ontwikkelde zelf een toets om aanwezigheid van de eigenschap efficiënt vast te kunnen stellen en trof deze vervolgens aan in een kas. De unieke werking ervan werd bevestigd door diverse laboratorium- en praktijkproeven, waarna de eigenschap zo snel mogelijk is ingekruist in diverse sla-types.
Bezoekers aan het Leafy Event kunnen deze week de eerste KNOX-rassen bezichtigen. Ongeveer 10 rassen in verschillende slatypes beschikken nu over de eigenschap en zijn in samenwerking met telers en snijderijen al met succes getest in de praktijk. Via hun eigen teeltadviseur kunnen telers wereldwijd proefzaden van deze rassen aanvragen. De verwachting is dat het assortiment rassen met KNOX de komende jaren snel wordt uitgebreid.
Samenwerking Rijk Zwaan gaat met haar partners meedenken over hoe de eigenschap kan worden ingezet. "We willen optimaal gebruik maken van het KNOX-label en de kennis die we de afgelopen jaren hebben vergaard. Daarmee zullen we onze partners zo goed mogelijk informeren."
‚We zijn trots op deze introductie‛, besluit Van Lenteren. "Niet alleen vanwege de grote voordelen die KNOX biedt voor de gehele groenteketen tot en met de consument, ook op de manier waarop we de doorbraak samen met onze collega's en partners hebben kunnen realiseren."
Voor meer informatie:
Ton van Leeuwen
Rijk Zwaan
[email protected]
+ 31 6 304 031 19