"Dit seizoen zagen we een afname van -0,1%. De groei is dus ongeveer gelijk gebleven," aldus Veal, die de gegevens presenteerde tijdens een telersbijeenkomst op Sandfields Farm in Worcestershire.
Achter dit cijfer gaat echter een verandering in de verkopen schuil. De verkopen aan Sainsbury zijn met 9% gedaald. Dit, omdat de retailer, in tegenstelling tot vorige jaren, de asperge minder heeft gepromoot. Tegelijkertijd is de verkoop aan Morrison met bijna 8% toegenomen en die aan Asda met 5,5%. "Ofschoon het aantal mensen dat asperges kocht met 5,5% is gestegen, werd deze groei tenietgedaan door koopjesjagers die het product alleen in de aanbieding kochten," licht Veal toe.
Uit gegevens van kassasystemen blijkt dat er een toename van 8% is in de verkoopvolumes van binnenlands geteelde asperges. Dit staat in contrast met een importtoename van 36%. Als gevolg van de deflatie is de waarde van de groenteverkoop met 8% verminderd. Voor premium groenten steeg het cijfer echter wel met 2,4%.
"Consumenten kopen kleinere hoeveelheden, de verkoop van bundels neemt af en die van aspergepunten neemt toe. Dit leidt tot minder grote volumes," legt Veal uit. Verder zou er om de verkoop te verbeteren in de toekomst beter geanticipeerd moeten worden op bevoorradingstekorten als gevolg van reclameaanbiedingen.