"“Importeurs UK verwachten een goedkope zomer"
Het Britse kasgroentenseizoen staat op het punt te beginnen. De eerste Britse komkommers liggen in de lokale supermarkten. "Zuid-Engeland is normaal iets eerder dan wij", vertelt Johan Vrijland van JNV Produce. "Gemiddeld een week of twee, dankzij het licht. Dat geldt met name voor paprika's, maar ook voor komkommers." JNV Produce is gespecialiseerd in de Britse markt. Paprika's zijn het grootste product, maar ook de andere kasgroenten heeft het bedrijf in het assortiment.
Eigen teelt
In het Verenigd Koninkrijk zijn afgelopen jaar een aantal nieuwe kasgroentenprojecten gerealiseerd. "Hier en daar", bevestigt Vrijland. Het gaat vooral om kleinschalige projecten. "Kleiner dan wat men in Nederland gewend is." Opvallender dan die nieuwbouwprojecten is de verschuiving van kasproducten naar zachtfruit. "Aardbeien, bessen, frambozen. Zachtfruit is een hot item in Engeland, met name in de zomer." Bovendien hebben Britse consumenten/retailers een toenemende voorkeur voor het Britse product.
Goedkoper aanbieden
Vooruitkijkend is echter duidelijk dat dit seizoen vooral beïnvloed zal worden door het huidige niveau van de pond. Voor het Britse product betekent dat concurrentie, voor Nederlands product een potentieel grotere afzetmarkt. "We kunnen het product concurrerend aanbieden, terwijl de contractprijzen (in de basis) voor de teler niet veranderen. Dat is een voordeel nu", vertelt Vrijland. "Of beter gezegd, als het de andere kant op was gegaan, dan hadden we nu echt een probleem gehad." Want zelfs met de goedkope import merkt Vrijland dat importeurs nog twijfelen.
Retailers
Een ander belangrijk onderwerp in de Britse markt is de situatie in de retailsector. Retailers in het middensegment staan onder druk. Discounters winnen markt. Ook in het topsegment gaat het redelijk goed. " Je krijgt een opwaartse en een neerwaartse druk", bevestigt Vrijland. "En daardoor is het middensegment in beweging. Consumenten gaan nog naar de winkels, maar voor specifieke producten zoeken ze de discounters op." Ook op de AGF-sector heeft deze trend invloed. Mogelijk biedt het zelfs kansen voor Nederlands product. "Brits product heeft nog steeds de voorkeur", besluit Vrijland. "En grootwinkelbedrijven geven er een premie voor. Maar onder druk van de discounters is het niet meer zoals het was. De prijsdruk is hoog."
Voor meer informatie:
JNV Produce Marketing b.v.
"Fresh Focus for the UK"
Honderdland 242
2676 LV Maasdijk
The Netherlands
Sales
Tel: 0031 174241400
Fax: 0031 174244942
sales@jnvproduce.nl