Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mertens: Breed assortiment, maar grote onbekende in West Nederland

Tholen - Met 4.000 klanten waarvan meer dan de helft uit de glastuinbouw komt, een breed assortiment en een landelijke dekking is toeleverancier Mertens zeker geen kleine speler in de Nederlandse tuinbouw. Toch is het bedrijf in het West Nederland nog best onbekend, merkt Martin Meuldijk, die sinds twee maanden aan de slag is bij het bedrijf. Tijd om daar verandering in te brengen.

Mertens werd in 1953 door dhr. Jan Mertens opgericht als handel in gewasbeschermingsmiddelen. Vorig jaar vierde het bedrijf het zestigjarig jubileum en uiteraard is er in de afgelopen decennia het een en ander veranderd. Zo is het bedrijf niet meer in handen van de familie, maar van het Japanse concern Marubeni. "Een wereldwijde toeleverancier in allerlei sectoren", vertelt Meuldijk. "Een groot aantal medewerkers van de eerste decennia zijn nog bij het bedrijf betrokken, maar met Marubeni profiteren we ook van de betrokkenheid van zo'n wereldwijde partner. " Daarmee doelt hij niet alleen op schaalvoordelen, maar ook op bedrijfsvoering. "Een frisse blik op het bedrijf en een sterke focus op veiligheid en professionaliteit."


Martin Meuldijk in het magazijn


Het magazijn van Mertens in Horst.

Productenpakket online
Recentelijk heeft de website van Mertens een grote metamorfose ondergaan. Deze is completer dan ooit en bevat veel aanvullende informatie, zowel over producten als ook over leveringen en facturen. Het is niet voor niets dat de er inmiddels al meer dan 2.000 tevreden gebruikers zijn. Het sluit perfect aan bij de visie van het bedrijf om betrokken te zijn bij de klanten. Daarom maakt ook kennisdeling een onmisbaar onderdeel uit van de service. "In onze tak van sport is kennisdeling belangrijk en draait het steeds meer om maatwerk. De adviseurs gaan daarom, indien gewenst, regelmatig langs bij telers en ondersteunen in de teelt", geeft Business support manager Jeroen Kuijpers als voorbeeld. Daarbij is de commerciële kant van de functie duidelijk ondergeschikt aan de teeltkennis. "De specialisten hebben jarenlang kennis opgebouwd en komen vaak ook al jarenlang bij de telers over de vloer. Hun missie is de telers te helpen het gewas gezond te houden en daarop vertrouwen telers ook. En dat moet ook zo zijn. Als toeleverancier moet je het van je specialiteit hebben."




Aandacht voor veiligheid: alle bestellingen netjes ingepakt voor vervoer.

Exclusief distributeur
Naast het adviseren staat het aanbieden van een compleet assortiment centraal. "We hebben een breed assortiment met een aantal voorkeursleveranciers. Daarvan kennen we de producten het beste en vanwege de kwaliteit bevelen ze aan. Daarnaast zijn we van een aantal producten, als bijvoorbeeld het Paskal weegsysteem, exclusief distributeur. Zo kunnen we klanten wat extra's bieden." De derde pijler van het bedrijf is de snelle levering. "We werken met vaste routedagen, maar als er een reden is waarom een klant een product direct moet hebben, dan plannen we dat in. Doordat we werken met eigen vervoer en vaste externe vervoerders, is logistiek geen punt."

 

Nu dienen de winkels van Mertens vooral ook als showroom

Vertellen verhaal
Voor de komende periode staat het nog nadrukkelijker vertellen van het verhaal van Mertens op de agenda. Meuldijk vertelt dat hij nog niet zo lang bij het bedrijf werkzaam is. "Ik weet wat voor professionele speler het bedrijf is, maar merk dat dat bij veel telers in West Nederland nog niet duidelijk is. Er wordt soms gedacht dat we alleen in Zuid-Oost Nederland leveren. Dat is dus niet zo – we hebben ook vestigingen in Poeldijk en IJsselmuiden en leveren dagelijks door heel Nederland." Naast het vergroten van de naamsbekendheid staat ook internationalisering duidelijk op de planning. "De Belgische en Duitse glastuinbouw telt eigenlijk al niet meer als buitenland. In champignons, naast zachtfruit en glastuinbouw ook een van onze doelgroepen, zijn we wereldwijd toeleverancier. De lijnen zijn er en de markt is er ook. Dat biedt nog ruimte voor de toekomst."





Voor meer informatie:
Thea Muysers
teamleider Glastuinbouw
Mertens Groep
Handelstraat 6
5961 PV Horst
077 3999 111
t.muysers@mertens-groep.nl
www.mertens-groep.nl