Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Israëlische paprika-exporteurs kijken naar het noorden

De Russische boycot op Europese producten heeft de Russische vraag naar producten opgejaagd. Hoewel veel paprikatelers in Israƫl de laatste jaren andere gewassen zijn gaan telen, zien de telers genoeg vraag in Rusland.

"We kijken naar het noorden, naar Rusland", aldus Avi Kadan namens AdaFresh. "Vanwege de Russische boycot zien we elke dag veel verzoeken van Russische importeurs. De telefoon stopt niet met rinkelen, want zij zijn in paniek." De lage prijzen van de laatste jaren zorgden ervoor, dat vele telers hun paprikateelt opgaven. Vele anderen besloten de exportmarkt op te geven vanwege ongunstige wisselkoersen in Europa. Degenen, die paprika's bleven uitvoeren, zoals AdaFresh, zien nu veel vraag. Hoewel dat niet betekent, dat de Russische markt vrij is van obstakels. De belangrijkste factor voor Russische exporteurs is het risico en onzekere betaling door Russische klanten, die de handel begrenzen.




"We proberen goede prijzen te krijgen, maar het punt is nu de wisselkoers met de roebel", legt Kadan uit. Het is ook lastig en gewaagd om uit te voeren naar Rusland, want daarvoor is kapitaal investeren nodig. Telers kunnen hun producten op de binnenlandse markt verkopen en krijgen dan onmiddellijk hun geld. De exporthandel vraagt meer geduld, want het duurt langer voor een exporteur om zijn geld te krijgen. Meer vraag in Rusland betekent, dat er meer heengaat. Als er meer productie naar Rusland gaat, blijft er minder over voor de binnenlandse markt, dus stijgen de prijzen in Israel. Als de binnenlandse prijzen stijgen, krijgt de exportmarkt minder aanzien. 

"We zullen zoveel mogelijk naar Rusland proberen te sturen, maar we weten niet, hoe de markt zich in januari zal ontwikkelen, als we ons op West Europa gaan richten," zegt Kadan. "De vraag is hoeveel Spanje naar Europa zal sturen. Als het weer in Spanje ongunstig is, is dat goed voor ons, maar als het weer goed is, exporteren we naar Rusland."

AdaFresh voert al de paprika-activiteiten van Israel uit via de partnerrelatie met Haluco Export LTD.

Voor meer informatie:
Avi Kadan
Adafresh LTD
Telefoon +972 73 233 22 23
Mobiel 52 333 65 45
Publicatiedatum: