Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
bezoek aan Rijk Zwaan Tomato Experience

Duitse telers bepalen rassenkeuze op smaak

Tholen - Het ras Lyterno is in Nederland een klein ras, maar in de Duitse kassen wordt de middentrostomaat vaak weggezet. Dat komt door de dieprode kleur en de onderscheidende smaak. Tijdens een bezoek van twaalf Duitse telers aan het Trial Center Tomato van Rijk Zwaan, werd duidelijk dat de telers altijd letten op onderscheidende kwaliteiten.


De groep bestond uit Roland Albert en Jörg Freimuth (Bayerischer Gärtner Verband), Franz Egerer van Bayerischer Landesanstalt für Landwirtschaft, Christian Drechsler (Bern&Christian Drechsler), Elmar Gimperlein (Bio Maintalkresse), Sybille Tygges (Erzeugerring für Gemüse Main-Dreieck e. V.), professor Henning (Fachhochschule Erfurt), Heinz Wenkheimer (Gartenbau Heinz Wenkheimer GbR), Ulf Maeritz (Gemüseerzeugerring Knoblauchland), Beatrix Hildenbrand (Krass Glascon), André Busigel (Reinhard Busigel) en Thomas Rottner (Rottner Gemüse)



Trial Center Tomato
Dinsdag bezochten twaalf Duitse telers onder leiding van Jochem Wolthuis het Trial Center Tomato van Rijk Zwaan, gelegen in Kwintsheul. Het bezoek maakt deel uit van een trip naar de Nederlandse tuinbouw. Onder andere Priva, MPS, de DemoKwekerij, GreenQ en Eosta stonden verder nog op het programma en morgen volgt een verslag van het bezoek aan Gakon. Maar eerst Rijk Zwaan. Het veredelingsbedrijf werd bezocht onder leiding van Christoph Steffl, werkzaam bij de Duitse dochter van Rijk Zwaan in Welver. Hij kent de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse markt en vertelde meer over de doelstellingen van Rijk Zwaan, de kernwaarden (kwaliteit en innovatie) en hoe het bedrijf zich voorbereidt op een groeiende wereldbevolking, minder beschikbare teeltruimte en zaken als overgewicht. Ook trends als snackgroente, de populariteit van convenience en de vraag naar regionaal product is van belang bij de ontwikkeling van nieuwe rassen. Daarnaast toonde Steffl zich bijzonder enthousiast over de platte organisatie. Met zowel directe collega's als met directeur Marco van Leeuwen heeft hij goed contact - en dat ligt aan de korte lijnen binnen het familiebedrijf.








Opvallend aan het Duitse bezoek is de focus die ligt op smaak. De Duitse productie gaat als regionaal product de markt op en moet zich onderscheiden op gebied van smaak en uiterlijk. Waar in Nederland grof tros en los populair is, zijn de Duitse telers vooral geïnteresseerd in het middensegment: de Mecano's (ook het vaste ras van La Place), de Cappricia en de Lyterno. Lyterno is bovendien bij retailers als Rewe en Globus het gewenste ras, net als bij de Zwitserse keten Migroskro.







Nieuw in het middensegment is de Internal Red. Vanuit een wild ras is een tomaat met een dieprode binnenkant ontwikkeld. Nu is de vraag of dit de nieuwe standaard wordt. Ook de Haiku en de Hibachi trokken de aandacht. De roze tomaten worden onder het concept Silky Pink gepresenteerd als een kruising tussen Oosterse en Westerse cultuur. "Om te laten zien wat er mogelijk mee is", vertelt Steffl. De smaak van de roze tomaten zijn ook onderscheidend: een ietwat prikkelende, pittige smaak. "Grotere, roze tomaten zijn al bekend en populair in onder andere Polen. Hiermee schuiven we op naar het kleinere segment."









Morgen meer over het bezoek aan Gakon.



www.rijkzwaan.com