Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzame kasaardbeien dankzij biogas melkveebedrijf

Kwekerij Loos begon in 2011 samen met twee melkveehouders en een akkerbouwer het energiebedrijf Biomoer. Ze wekken warmte en energie op uit mest en agrarische reststromen. Daarmee kan Loos ook in de winter smakelijke aardbeien kweken, die 42 procent duurzamer zijn dan de met het vliegtuig en de vrachtwagen geïmporteerde aardbeien uit bijvoorbeeld Egypte en Spanje. Sinds kort liggen zijn aardbeien onder het duurzame Gijs logo bij de PLUS supermarkten in de schappen. Ook de Jumbo Foodmarkt heeft interesse.

Zoete zomerkoninkjes telen in de winter? Dat kan dankzij assimilatieverlichting in kassen. Nadeel is echter dat het erg veel energie kost. Reden voor aardbeienkweker Arno Loos om in te gaan op het voorstel van een naburige melkveehouder om op duurzame wijze energie en warmte op te wekken.



Energie uit reststromen
De twee agrarische ondernemers vonden een andere melkveehouder en een akkerbouwer bereid mee te doen. Met z'n vieren richtten ze het bedrijf Biomoer op. Het bedrijf bestaat uit een vergistingsinstallatie die biogas produceert uit mest en agrarische reststromen. Via warmtekrachtkoppeling wordt met het gas vervolgens warmte en energie opgewekt voor gebruik in de bedrijfsvoering van de vier ondernemers. Niet alle reststromen komen van de eigen bedrijven. Biomoer koopt ook reststromen in, bijvoorbeeld van zetmeelproducenten. Arno Loos legt uit wat bijzonder is aan deze constructie: 'Er zijn heel veel vergistingsinstallaties in Nederland maar er zijn er maar weinig waarbij zoveel warmte wordt benut.'

CO2-footprint
Het duurzaam produceren van aardbeien is één ding, ervoor zorgen dat dit op waarde wordt geschat door de markt is iets anders. Adviseur Ronald Groen van Syntens zat in de jury van de verkiezing van de agrarisch ondernemer van het jaar en leerde zo Arno Loos kennen. Hij stelde Loos voor om aan de hand van de milieumeetlat in beeld te brengen hoe duurzaam zijn aardbeien nu werkelijk zijn. Met een goede onderbouwing kon Loos immers klanten overtuigen zijn aardbeien in te kopen.

Voor zomeraardbeien uit de volle grond is de CO2-footprint zeer laag. Het telen van winteraardbeien in kassen kost meer energie - zelfs met de inzet van biogas - maar uit een studie van studenten Logistiek van de Hogeschool Amsterdam bleek dat de winteraardbeien van Loos maar liefst 42 procent duurzamer waren dan geïmporteerde aardbeien uit Spanje en Egypte, die doorgaans in de winter in de schappen van de supermarkten liggen.

Afzetmogelijkheden
Toen bewezen was hoeveel duurzamer zijn winteraardbeien zijn, ging Loos samen met zijn afzetorganisatie The Greenery op zoek naar alternatieve afzetmogelijkheden. De PLUS supermarkten waren geïnteresseerd om de aardbeien met hun duurzame Gijs logo in het assortiment op te nemen. Onder dit logo worden alleen streekproducten van eigen bodem aangeboden. Vanaf oktober 2013 liggen de aardbeien in de winkel. Wat Loos betreft is dit nog maar het begin: 'Met het rapport van de milieumeting in de hand kunnen we andere grootwinkelbedrijven benaderen. Als die zich willen onderscheiden met duurzame producten moeten ze geen buitenlandse aardbeien meer inkopen. De Jumbo supermarktketen heeft al interesse getoond.'

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over de groei van het bedrijf, maar het is wel duidelijk dat nu Loos het hele jaar rond aardbeien produceert er meer vaste werknemers op het bedrijf nodig zijn. Ook kan voor de duurzame aardbeien een iets hogere prijs worden gevraagd. Ondertussen doet Loos er alles aan om meer bekendheid te krijgen. Zo organiseert hij regelmatig rondleidingen in zijn kassen. 'Komende week bijvoorbeeld,' zegt hij, 'komen er veertig mensen van de Boerenbond.' Voor Ronald Groen van Syntens is het duidelijk: 'Duurzaam werkt alleen als je het ook goed communiceert.'

Bron: Syntens
Publicatiedatum: