Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Bruyninckx ziet winter met gemengde gevoelens tegemoet:

"Ook miniwitloof merkt moeizame marktsituatie sector"

Tholen - In de witloofsector is het hele seizoen al sprake geweest van een moeizame marktsituatie. Toch zijn er ondernemers in deze sector die zich duidelijk blijven onderscheiden. Zo ook teler Bart Bruyninckx die in België bekend staat om de miniwitloof, de chiconnettes. Rond het jaar 2000 maakte de witloofbedrijven een moeilijke tijd mee. De vader van Bart, Frans Bruyninckx, speelde daarop in door iets nieuws en exclusiefs te ontwikkelen: de chiconnettes. Bart vertelt: "Ondanks dat het minder gaat in de sector, blijft de miniwitloof goed lopen. Het product verkoopt nog steeds zichzelf."



Stroever
Hij geeft aan dat de kalme marktsituatie in het witloof zeker ook te merken is in zijn bedrijf. "Je merkt dat de witloofsector het ganse seizoen al worstelt. Ik zelf mag eigenlijk niet klagen. Qua omzet zit ik wel lager dan vorig jaar maar dat was ook een topjaar voor ons. Misschien dat ik me daar toch wat op verkijk. Anderzijds zien we toch ook de invloed van de algemene trend in voeding, dat het toch wat stroever verloopt."

Concurrentie
Bart vertelt dat er een flink prijsverschil is tussen de 'gewone' en miniwitloof. "Als je dat per kilogram gaat bekijken, zitten we toch rond de twee euro duurder dan collega's." Op de vraag of er de afgelopen jaren veel concurrentie is bijgekomen, antwoord Bruyninckx dat dit in bepaalde periodes het geval is. "Vooral tegen de feestdagen zijn er meerderen die 'even' van de pot willen mee-eten. Maar ze moeten het natuurlijk ook wel verkocht krijgen en een supermarkt vinden die het af wil zetten. Sinds een jaar of vier is er nog een collega in België die hetzelfde doen als wij, maar verder zijn er weinig jaarrond aanbieders. Als je volume wilt maken, moet je echt voor een langetermijnafspraak met een supermarkt gaan."



Geen interesse in Nederland
Bruyninckx heeft ook in Nederland geprobeerd om het product af te zetten. "Toch zitten ze bij onze bovenburen anders in elkaar. Ze hebben in Nederland toch liever witloof van 'gewoon' formaat." De belangrijkste afzetmarkten zijn retail en horeca. "Het aandeel gegaard product is de laatste jaren toegenomen", geeft Bart aan. "Dat is eigenlijk alleen bij horeca zo. Supermarkten kiezen liever niet voor één gegaard product en hebben liever een complete maaltijd. Af en toe worden we gebeld door bedrijven die maaltijden maken, maar dat is meestal niet voor lange termijn."

De handelaar ziet de komende winter met gemengde gevoelens tegemoet. "Ik vermoed dat er terug voldoende wortelen gaan zijn en deze zijn ook van behoorlijke kwaliteit. Ik vrees er een beetje voor. Wij voelen het ook als het in de sector minder gaat. Aan de andere kant: de één z'n brood is de ander z'n dood, dus we moeten het soms van mislukkingen hebben om zelf wat over te houden."

Voor meer informatie:
Bart Bruyninckx
Bruyninckx bvba
Schuttersveldstraat 7
3272 Messelbroek - België
T: 0475 / 842 759
F: 016 / 64 07 97
E: bart@miniwitloof.be
W: www.miniwitloof.be