John Grootscholten, Daily Fresh Radish:

"Ondanks buitenlands aanbod ook in winter vraag naar kwaliteitsradijs"

Tholen - Daily Fresh Radish is een van de grootste radijskwekerijen van Nederland en is verantwoordelijk voor zo'n 15% van de markt. De broers John en Dennis Grootscholten leveren jaarrond en kiezen dagelijks voor kwaliteit.
 


John Grootscholten van Daily Fresh Radish

Een eindeloze zee zachtgroene plantjes staan er in de kas van Daily Fresh Radish. In de kas heerst rust en dat is precies wat teler John Grootscholten aantrok in de teelt. In 1985 werd hij werkzaam in een radijskas en in 1992 besloot hij zelf een kwekerij te openen. Niet lang daarna kwam broer Dennis ook in de zaak. "Je begint met een tuin met wat radijs erin, maar inmiddels is het echt een specialiteit geworden", blikt John Grootscholten terug op ruim twintig jaar radijs. Daily Fresh Radish kiest nadrukkelijk voor kwaliteit en daarom is de kas uitgerust met moderne technieken die de teelt volledig optimaliseren. "Om dag in dag uit kwaliteit te kunnen leveren, heb je dat zeker nodig", vertelt Grootscholten.
 

Eindeloze zee radijsplanten
 
Daily Fresh Radish levert dagelijks radijs. In de zomer uit een kas van 9 hectare, in de winter vanaf 16 hectare. De vraag naar radijs ligt hoog tot eind augustus De productie blijft echter goed op gang tot eind september. Daarom zijn ze bij Daily Fresh Radish dan ook in september druk met het stomen van de grond, het ontsmetten (om in die periode wat minder productie te hebben). Vervolgens wordt er kokospeat als structuurverbeteraar door gewoeld. Een kostbaar grapje? "De baten zijn hoger", vindt Grootscholten. "Je moet in de grond investeren. Niet alleen om constante kwaliteit te leveren, maar ook om je teelt sterk te houden en zonder gewasbescherming te kunnen werken." De teelt van radijs is intensief: daags na het oogsten wordt er weer gezaaid – en dat jaarrond. Daarom wil Grootscholten er zeker van zijn dat de grond in goede conditie is en er ook in volgende teelten geen problemen opspelen. "Als dat in april zou gebeuren, zijn we te laat. Daar willen we geen risico mee lopen."
 

Grond gestoomd - klaar voor een nieuw seizoen

Verpakkingen
Bij Daily Fresh Radish kan er op het bedrijf zelf verpakt worden. De mogelijkheden lijken eindeloos, maar in het hoge segment is er volgens Grootscholten nog wel wat te winnen. "Radijs is een mooi product en oogt, zeker met loof, heel fris en gezond. Dat zou je soms wel in luxe verpakkingen willen stoppen, maar dat wordt dan al snel duurder dan de bos zelf. Dat moet je ook niet hebben." Desondanks gaat de radijs in ruim dertig verschillende verpakkingen de deur uit: in grove houten kisten naar Rusland, geflowpackt en in dozen naar Scandinavië, in balen van 10 kg naar Japan en in gesealde puntzakjes op een vliegtuigpalet naar Qatar of Saoedi Arabië, enz, enz. De komende weken neemt de productie in Naaldwijk af en gaat Grootscholten aan de slag op 6 ha extra. Er komt goedkoper product uit het buitenland op de markt. Ondanks dat blijft de vraag bij Daily Fresh Radish in de winter meestal hoger dan het aanbod. Daarbij spelen zowel logistieke als kwalitatieve overwegingen een rol, schat Grootscholten in. "In grote lijnen blijft het radijs, maar onze Nederlandse radijs staat bekend om de kwaliteit. We leveren een eerlijke, betrouwbare en verse bos."



Voor meer informatie:
Daily Fresh Radish

Fa. J. & D. Grootscholten
Hoge Geest 25
2671 LK Naaldwijk
Nederland
E-mail: info@dailyfreshradish.nl
Website: www.dailyfreshradish.nl

Voor verkoopinformatie:
Telerscoöperatie Best of Four u.a.
Ziedewij 5
2991 LA Barendrecht
Email: info@bestoffour.nl
Telefoon: 0180 622 499
Fax: 0180 820 222
www.bestoffour.nl


 

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven