Sinds een paar jaar verkeren supermarkten in de UK op voet van oorlog met elkaar. En dan gaat het hard tegen hard. Ketens als Sainsbury's, Asda en Tesco bevechten elkaar vooral op prijs en dat gebeurt onder de vlag van verschillende prijsvergelijkingsprogramma's. Zo claimt Sainsbury's onder de naam 'Brand Match' bepaalde producten in het assortiment voor de beste prijs aan te bieden. Tesco slaat terug met het 'Price Promise' label dat, weer voor andere producten, hetzelfde belooft. Daarnaast worden eigen merkproducten ingezet in de strijd om als goedkoopste uit de bus te komen.
Applaus
Nu is een prijsoorlog (buiten de verschraling van het aanbod) gewoonlijk goed voor de consument en slecht voor de retailer. Maar in dit geval lijkt die vlieger toch niet helemaal op te gaan. Onderzoek uit 2012 bracht al aan het licht dat laagste prijsclaims van merkproducten en een-op-een vergelijkingen van eigen producten met die van de concurrent op weinig applaus van de shopper kunnen rekenen. Niet dat deze shoppers ongevoelig zijn voor prijsvoordeel (integendeel: meer dan helft vergelijkt regelmatig prijzen) maar men vertrouwt het niet.Doorzichtig
Het Britse bureau Market Force onderzocht het imago van concurrerende prijsvechters onder zo'n 4000 consumenten. 82 procent zei dat beloftes over de laagste prijs geen enkele invloed had op waar men winkelde. De helft zag reclame-uitingen waarin men beweert de goedkoopste te zijn, vooral als een doorzichtige marketing-tactiek. 44 procent geloofde überhaupt niet dat er geld kon worden bespaard dankzij dit soort acties.Kwaliteit
Inmiddels heeft de prijsoorlog tussen de Britse supermarkten ook voor een officiële klacht van Sainsbury's aan het adres van Tesco geleid. Sainsbury's meent dat het onterecht is dat Tesco haar eigen merken met die van Sainsbury's vergelijkt omdat deze onvergelijkbaar zouden zijn. Sainsbury's zegt veel betere kwaliteit te gebruiken, waardoor ieder vergelijking op appels met peren uitdraait.Energie
Grootste bezwaar vonden de onderzoekers in de diverse mechanismen die worden ingezet door de Britse supermarktketens. De extra stappen, zoals het inleveren van kortingsbonnen, leidden vooral tot verwarring waardoor shoppers op een gegeven moment helemaal afhaakten. Het onderzoek is belangwekkend omdat blijkt dat 82 procent van de shoppers niet alleen voor de laagste prijs maar vooral om andere redenen een bepaalde supermarkt bezoekt. Als dat het geval is, dan is het maar zeer de vraag of alle energie wel in de prijsoorlog moet gaan zitten, zeker gezien de kosten die hieraan verbonden zijn. Het lijkt op een typisch geval van 'pick your battles'. Wie wint op prijs, wint niet per se de gunst van de consument.Bron: GS1