Walmart en Carrefour zijn in China begonnen met evenwicht aan te brengen in het openen van nieuwe winkels om zo de kwaliteit te verhogen van hun bestaande bedrijfstak in China. Multinational Walmart gaat ongeveer 63 miljoen euro investeren in het reorganiseren van 50 van zijn winkels in China en bouwt 100 nieuwe winkels in de komende drie jaar. Men overweegt wel om twee winkels in Wuxi en Shenzhen te sluiten en geeft hiermede een signaal dat niet alleen groei het doel is. Volgens CEO Greg Foran is China een van de meest strategische markten voor Walmart. “Wij willen naast het verbeteren van de operationele efficiëntie de kosten maar ook de prijzen van onze producten verlagen.”
Concurrent Carrefour met 220 winkels in China wil de keten met 20 tot 25 winkels uitbreiden. Prioriteit voor Carrefour ligt in de uitbreiding in dichtbevolkte gebieden.
Volgens Thierry Garnier, CEO van Carrefour China is de nieuwe doelstelling een juiste balans te vinden in snelheid en kwaliteit. De snelle ontwikkeling van de Chinese economie en de koopkracht van de burgers brengt grote mogelijkheden voor de supermarktbranche. Voor zowel internationale als lokale supermarktketens is het belangrijk om kwaliteit en service in de totale keten uit te breiden.
Door uitbreiding met 16 winkels heeft het Britse Tesco nu 139 winkels in China.
Het Duitse Metro heeft vorig jaar 12 nieuwe winkels geopend. China zit momenteel in een stabiele periode voor de supermarktsector. Maar in de toekomst moeten supermarktketens gaan kijken naar nog niet ontwikkelde gebieden zoals het Westen en het platteland, aldus Wang Tian, CEO van de Better-Life Commercial Chain Share Co ltd.
Yonghui is een keten die momenteel aandeel wint in de stedelijke gebieden rond Beijing. 28% van de huishoudens deed er de afgelopen 52 weken zijn aankopen.
Het succes komt door de focus op versproducten. Dit beslaat 40 tot 50% van ons winkeloppervlak, aldus Ye Changging van Yonghui.
Bron: warc.com