Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
concurrent Trader Joe's neemt zaken over
Tesco Fresh & Easy stopt in Amerika
Na meer dan vijf jaar en 1.1 miljard euro verlies te hebben geïncasseerd in het Amerikaanse avontuur kondigt Tesco aan om Amerika te verlaten. In november 2007 waren de problemen voor Fresh & Easy van Tesco al zichtbaar. Tim Mason, de toenmalige directeur van Tesco in Amerika, nodigde een aantal journalisten uit om mee te gaan en ze ervan te overtuigen dat Tesco de lokale ketens kon overwinnen. Er werd gestopt bij supermarktketen Trader Joe's, waar hij zijn concurrent een lesje probeerde te geven hoe een zaak te managen. Nu, vijf jaar later, zal Trader Joe's waarschijnlijk een aantal Fresh & Easy winkels overnemen.
Trader Joe is met 370 winkels in Amerika onderdeel van de Duitse supermarktgigant Aldi Nord. Trader Joe streeft ernaar net als de Fresh & Easy winkels om gezonde voeding tegen lage prijzen te verkopen. Net als het moederbedrijf Aldi Nord probeert Trader Joe's eigen merk te verkopen tegen scherpe prijzen met als resultaat hoge winstcijfers. Het grote verschil tussen de twee bedrijven ligt in de communicatie met de klant. Trader Joe's geeft de klant een beleving met personeel dat rondloopt in Hawaï shirts, de klanten in de ochtend worden ontvangen met een gratis kopje koffie en kinderen krijgen verschillende stickers. Trader Joe's heeft in 55 jaar een sterke band met de klant opgebouwd en verkoopt door sterke marketing programma’s veel meer per m2 dan Fresh & Easy. Fresh & Easy heeft het laten liggen door niet te investeren in de beleving van de klant.
Bij de bekendmaking van de cijfers zal Tesco het vertrek van Fresh & Easy definitief aankondigen. De reden die zij aangeven varieert van slechte locaties, verpakt fruit tot beperkende huurprijzen toe te schrijven aan de financiële crash in 2008.