Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mohamed Moufti, Afrifruit:

"Kwaliteit heeft een prijs, maar de prijs van lage kwaliteit is hoger"

In de zachtfruitteelt proberen telers twee dingen in evenwicht te brengen: kosten en kwaliteit. In Noord-Amerika is de vraag daarbij hoe je consumenten lokaal fruit kunt bieden voor de prijs van geïmporteerd Californisch en Zuid-Amerikaans product. In Europa is er een vergelijkbare vraag over de concurrentie tussen telers in Afrika, Zuid-Amerika en Spanje.

Midden in de concurrentie op de Europese markt is de Marokkaanse zachtfruitteler Afrifruit vastbesloten de consument de hoogste kwaliteit te bieden. "Maar de focus van het bedrijf ligt ook op het telen tegen de laagst mogelijke kosten en op de meest duurzame manier", zegt Mohamed Moufti, algemeen directeur bij Afrifruit.

Mohamed is sinds 2019 de algemeen directeur, een periode waarin het bedrijf zowel zijn strategie als zijn naam veranderde. Afrifruit is nu gespecialiseerd in de teelt van frambozen, blauwe bessen en bramen in de regio's Agadir en Moulay Bousselham.

Eind 2019 sloot Afrifruit zich ook aan bij Tana Africa Capital (TANA), een pan-Afrikaans investeringsfonds. Afrifruit teelt momenteel zachtfruit op ruim 350 hectare met een gemiddelde jaarlijkse opbrengst van meer dan 4.000 ton.


Een teeltlocatie van Afrifruit in Marokko

Risico's beheren tijdens de hete Marokkaanse zomers
Mohamed legt uit dat de extreme hitte en het watertekort in de zomer heeft geleid tot oogstverlies. Op de markt vielen er mooie prijzen te rapen, maar het fruit was nog niet rijp.

"In de tuinbouw is het elk jaar weer anders. In het vorige seizoen hadden we veel opbrengst en waren de prijzen laag, terwijl we deze zomer hoge prijzen en beperkte volumes hadden, voornamelijk door de hitte. Het beheren van de risico's is cruciaal in een activiteit die afhangt van het weer en de waterbeschikbaarheid. En we geloven dat we doen wat nodig is", zegt Mohamed.

Een van de risicobeheersstrategieën die Afrifruit heeft geïmplementeerd, is investeren in de juiste infrastructuur. Hoewel de kassen van Afrifruit minder geavanceerd zijn dan Nederlandse hightech kassen, vertrouwt het bedrijf op zijn werknemers om te weten wanneer en hoe schaduwnetten te gebruiken en het klimaat in de kas te beheren door ventilatie en verneveling. Afrifruit teelt ook op substraat om het watergebruik te optimaliseren en is geïnteresseerd in aanvullende waterbesparende technologieën zoals omgekeerde osmose en geavanceerde slimme monitoringtools.

Marokko is goed gelegen voor export naar Europa
Afrifruit zet het zachtfruit voornamelijk af in Europa, maar levert ook aan het Midden-Oosten en het Verre Oosten via luchttransport. Mohamed merkt op dat tuinbouwproducten vaak van over de hele wereld worden geïmporteerd. "En hoewel sommige producten tegen een lagere prijs worden aangeboden, gaat deze lagere prijs vaak ten koste van de kwaliteit omdat een lange transittijd, vaak door vertragingen, de productkwaliteit vermindert."

Hoewel Egypte een sterke concurrent is voor Marokko in het aardbeiensegment, blijft Mohamed volhouden dat Marokkaanse producten nog steeds een voordeel hebben in de zachtfruitsector. "Egypte heeft betere toegang tot goedkope arbeid en water, maar Marokko ligt dichter bij Europa en heeft meer knowhow en technologie. Ze halen ons in, maar ik geloof niet dat ze een directe bedreiging voor Marokko zullen vormen", legt Mohamed uit.

Voor de nabije toekomst is Mohamed zeer optimistisch, ondanks dat hij een moeilijk tweede kwartaal verwacht met de lentepiek. "Consumenten begrijpen nu de voordelen van zachtfruit en daarom is de vraag jaarrond. Hoewel het tweede kwartaal over het algemeen moeilijk is, geloven we dat ons eerste kwartaal van 2024 goed zal zijn. En de toekomst van deze sector oogt rooskleurig."

"Aangezien de markt de neiging heeft om te stabiliseren op het niveau van het meest concurrerende bedrijf, moeten we de juiste kwaliteit hebben tegen de juiste kosten, en dat is de kernactiviteit waar we ons op concentreren", besluit Mohamed.

Voor meer informatie:
Mohamed Moufti (directeur)
Afrifruit
[email protected]
https://afrifruit.ma/fr

Publicatiedatum: