Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Valoya & GreenLux:

"Sinds de fusie richten we ons meer op kassegmenten"

In de tuinbouwsector staat Valoya bekend om zijn onderzoeks-gedreven aanpak van de tuinbouw, hun focus op lichtgedrag en hoe gewassen daarop reageren. Sinds dit jaar is het bedrijf gefuseerd met een andere Finse Led-ontwikkelaar: GreenLux.

Valoya is en blijft het tuinbouwmerk van het nieuw gevormde bedrijf. Samen verhuisden ze naar een nieuw hoofdkantoor met teeltruimte, waardoor ze nog meer onderzoek kunnen doen en meer producten kunnen ontwikkelen. Toch is deze glimmende faciliteit niet het enige verhaal achter de fusie.

"Merktechnisch zitten we op dezelfde lijn: de Rolls Royces van de sector. Het is de hoge kwaliteit van de componenten, van de lichtopbrengst die ons onderscheidt," legt CEO Mikael Broman uit. "Samen kunnen we sneller bewegen en duurzamer opereren."

GreenLux & Valoya
Zo'n 15 jaar geleden werden in Finland twee bedrijven het eens over de mogelijkheden van Led-oplossingen. Terwijl Valoya zich richtte op de tuinbouwsector, hielp GreenLux de Zweedse overheid een oplossing te vinden voor het hoge elektriciteitsverbruik en de lage uitval van de verlichting in hun parkeergarages. Toen dit eenmaal was aangepakt, hadden ze een mooi voorbeeld om de kwaliteit van hun armaturen aan te tonen, legt Mikael uit.

"Onze Leds overleefden de barre omstandigheden van het Zweedse weer. We konden een betere output bereiken met slechts de helft van het energieverbruik, maar ook dimopties bieden en de mogelijkheid om de lampen zo vaak als ze wilden uit en aan te zetten zonder ze kapot te maken."

Sindsdien kozen ook internationale retailers GreenLux als hun wereldwijde leverancier voor winkels, kantoren, logistieke centra en natuurlijk parkeergarages. "We zijn niet de goedkoopste in de markt, maar we brengen toegevoegde waarde voor onze klanten omdat ze het belang kennen van efficiënte belichtingsoplossingen: hoogwaardige armaturen, een goede kleurweergave-index, een geweldige duur en een laag energieverbruik."

Die klantgerichte visie kenmerkt ook Valoya, zegt Kari Kylä-Kaila, COO van Greenlux, die niet alleen zeven jaar met Valoya heeft samengewerkt, maar Greenlux toen ook als een van hun eerste klanten kende. "Valoya is altijd door onderzoek gedreven en brengt telers de beste potentiële lichtoplossingen. Het bedrijf heeft duizenden proeven gedaan en heeft een portfolio met meer dan 300 patenten met verschillende spectra voor greens, groenten en bladgroenten."

De enige cijfers die enige aandacht behoefden waren de resultaten van het bedrijf: om het bedrijf even duurzaam te houden als hun teeltoplossingen, was verbetering van de winstgevendheid van vitaal belang.

LBS Capital, de investeerder achter beide bedrijven, zag synergiemogelijkheden: door management, productie en R&D te combineren zouden beide bedrijven zich sneller en efficiënter moeten ontwikkelen en hun winstgevendheid verbeteren. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf, met een eigen teeltruimte waar alle spectra testen kunnen worden uitgevoerd. Maar er is meer dat het gefuseerde bedrijf klaarstoomt voor succes.

"Merktechnisch zitten we op hetzelfde niveau en ook de reputatie is vergelijkbaar: we doen het niet voor de goedkope oplossingen," zegt Mikael. "Het is de hoge kwaliteit van de componenten, van de lichtopbrengst, die ons onderscheidt. Ook vinden beide bedrijven het belangrijk om in Finland te investeren, een hart voor onderzoek en ontwikkeling te hebben en internationaal te opereren, dat zijn belangrijke overeenkomsten."

Ook qua markten willen de bedrijven elkaar aanvullen. Valoya is actief op de Amerikaanse markt, de enige markt die GreenLux nog niet heeft betreden. Anderzijds heeft GreenLux al teeltfaciliteiten, connecties en een zusterbedrijf, EH Electronics, in India; een markt die opvallend interessant is voor de vertical farmsector. "India heeft veel zonlicht, maar er zijn veel gebieden waar geen land beschikbaar is en planten en producten moeten van het platteland naar de steden worden vervoerd. Onze klanten zien het potentieel voor de armaturen om ofwel tropische planten te telen met Europese zaden, om te telen zonder gewasbeschermingsmiddelen, om constante opbrengsten te realiseren of om de dagen te verlengen met onze technieken. Het zou voor de high-end markt zijn die een premium prijs betaalt voor een lokaal geteeld product."

In mei bezocht het Valoya R&D team hun proefklant, Puutarha Timo Juntti. Zij telen het hele jaar door komkommers en tomaten in kassen in het gebied Turku, Finland. Bij de proef met Valoya heeft deze kas twee verschillende spectra: Solray385 en S2.

Tuinbouwmarkten
En er is meer. "Valoya heeft zich vooral gericht op gesloten omgevingen en onderzoekscentra," zegt Kari. "Sinds de fusie richten we ons ook op kassegmenten: we ontwikkelen nieuwe producten en andere oplossingen als sensoren en controlesystemen, waar ook de telers hun voordeel mee kunnen doen."

De vertical farmsector maakt momenteel moeilijke tijden door, maar het Valoya-team ziet het als onderdeel van het volwassen worden van de markt. "De sector is op zoek naar zijn plek en manieren om zich te ontwikkelen, volgens verschillende soorten benaderingen. AI, menselijke arbeid, het zal enige tijd duren voordat VF de juiste soort oplossing en winstgevendheid vindt, maar wij geloven dat het zal gebeuren."

Het bevestigt de focus van Valoya: het creëren van stabiele oplossingen voor de lange termijn en hun kwaliteitsoplossingen kunnen de markt echt helpen. Dat is ook de reden waarom de geschokte cannabismarkt hen niet heel erg heeft geraakt. "Onze aanpak in cannabis is meer gebaseerd op de onderzoekskant, waardoor we een solide klantenbestand hebben opgebouwd. De Amerikaanse markt heeft het momenteel moeilijk, maar de hausse en de volatiliteit van de markt hebben ons weinig geraakt omdat we vooral in de medische markt zitten en met partners als Conviron verkopen aan medische telers en onderzoekers. Er is nog steeds behoefte aan goede oplossingen die het rendement en de kwaliteit constant houden."

Voor meer informatie:
Valoya
Greenlux Lighting Solutions
Mekaanikonkatu 1, 00880 Helsinki, Finland
+358 29 3700 670
sales@greenlux.com 
www.greenlux.com 
www.valoya.com             

Publicatiedatum: