Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jaarronde teelt van Piccolo-tomaten onder LED

Flavourfresh Salads is een in Lancashire gevestigde telers van aardbeien, bramen en de klasse 1 tomatenrassen Sweet Rosso, Piccolo en Delisher. Met een totaal teeltareaal van 17,4 ha verspreid over vier teeltlocaties, levert Flavourfresh sinds 1997 aan verscheidene grote Britse ketens.

Een belangrijk onderdeel van de strategie van het bedrijf om zich te onderscheiden is LED-belichting. Flavourfresh maakt al sinds de oprichting gebruik van LEDS.

De uitdaging
Onlangs stelde Flavourfresh zichzelf een doel: overstappen op jaarrond Piccolo-teelt. Verschillende factoren brachten het management tot deze beslissing. Ten eerste was er een groeiende vraag van consumenten naar in het Verenigd Koninkrijk geteelde producten. Deze vraag is zowel ingegeven door duurzaamheidsoverwegingen, waarbij consumenten zich bewust zijn van het energieverbruik dat gepaard gaat met het importeren van tomaten uit Spanje, Marokko en andere buitenlandse teeltlocaties; als door mensen die begrijpen dat lokale producten, met hun kortere afstand van de teelt tot het bord, lekkerder smaken en langer vers blijven. Ten tweede was er het voordeel voor Flavourfresh dat de logistieke uitdagingen en onzekerheden die lange-afstandstransporten van producten met zich mee kunnen brengen, vermeden konden worden.

Ten derde waren er de arbeidsvoordelen in verband met het behoud van een ervaren personeelsbestand het hele jaar door, dat over het algemeen toegewijder en effectiever is dan een seizoensgebonden personeelsbestand. Ten vierde betekent teelt het hele jaar door klantencontracten die voorspelbaarder zijn en meer consistente inkomsten betekenen.

De oplossing
In samenwerking met Philips en de lokale tuinbouw-LED-partner van Philips, CambridgeHOK, koos Flavourfresh voor de compacte GreenPower Led toplighting van Philips. Deze biedt een laag energieverbruik met een hoge output, de duurzaamheid die nodig is voor constant gebruik en plug-and-play connectiviteit. Een toplighting-installatie zorgt ook voor uniformiteit van het licht, wat nodig is voor gewassen aan de hogedraad. Er is gekozen voor een lichtrecept dat 90% rood spectrum combineert met 5% blauw en 5%, om een hogere opbrengst, een betere kwaliteit van de producten en een grotere voorspelbaarheid te garanderen. "Waarom we voor Philips GreenPower Leds hebben gekozen? Simpelweg omdat ik geloof dat ze de beste op de markt zijn en dat zijn ze de afgelopen 10 jaar ook geweest," zegt Andy Roe van Flavourfresh.

Voordelen
De compacte installatie met GreenPower toplighting van Flavourfresh heeft de teler in het VK aanzienlijke voordelen opgeleverd. "Wij kunnen nu het hele jaar door gewassen leveren en een voltijds personeelsbestand in dienst nemen. Het lichtrecept van Philips zorgt ervoor dat de oplossing de planten het lichtspectrum geeft dat ze nodig hebben, terwijl de toevoeging van wit het zicht onze ondersteunt. Ons teeltproces is voorspelbaar geworden: LED-technologie genereert minder warmte dan traditionele HPS-teeltlampen, wat betekent dat wij niet langer overmatige warmte uit de kas hoeven te verwijderen. Tot slot profiteren wij van de ondersteuning van de plantenspecialisten van Philips, die altijd beschikbaar zijn voor overleg. We hebben de afgelopen jaren een reis met Philips gemaakt en we hopen dat we die reis in de toekomst met winst kunnen voortzetten," besluit Roe.

Voor meer informatie:
Signify

www.philips.com/horti      

 
Publicatiedatum: