Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veredelaar en teler slaan handen in elkaar in bladgroenteproject

"Eigenlijk stop je gewoon de zaden in de machine en laat je het systeem zijn werk doen"

Amr Bassiouny, projectmanager voor de AlGhanim Agriculture Group, weet waar hij het over heeft als hij praat over hydrocultuur. "Ik ben tien jaar geleden in de sector begonnen en ik heb de eerste hydroponic teeltfaciliteit voor bladgroenten in Egypte gebouwd", vertelde hij het publiek op de GreenTech Vision Stage, tijdens de sessie 'Growing for consumer needs' georganiseerd door Rijk Zwaan. 

Risico minimaliseren
Toen hij overstapte naar hightech kasteelt, heeft hij altijd geprobeerd de risico's te minimaliseren: "Er is altijd het risico van het klimaat, het risico op plagen, kortom, alle omgevingsfactoren die je niet kunt beheersen. Dus begon ik samen te werken met de AlGhanim Agriculture Group om een hightech systeem te ontwerpen waarmee we al deze factoren kunnen beheersen. We werken met Nederlandse technologie en zijn net klaar met de bouw van een teeltlocatie van 2,5 hectare, die tot aan de oogst volledig gerobotiseerd is. Dus eigenlijk stop je gewoon de zaden in de machine en laat je het systeem zijn werk doen." 

Egyptische markttrends
Het merendeel van de bladgroenten die in de nieuwe kas worden geteeld, zal worden geĆ«xporteerd, maar Amr bevindt zich nog steeds in een goede positie om wat info mee te geven over de Egyptische markt. "Er is een trend in de richting van een milieuvriendelijkere teelt en gezondere eetopties. Daarom zijn we ook overgestapt op andere soorten bladgroenten, zoals boerenkool en snijbiet, die tien jaar geleden relatief onbekend waren." 

Vruchtbare samenwerking op het vlak van R&D
Amr geeft aan dat de samenwerking met Rijk Zwaan tien jaar geleden begon. "We hebben van veel bedrijven zaden ingekocht, maar met Rijk Zwaan hebben we echt samengewerkt om de rassen van bladgroenten continu te verbeteren. Er was altijd een heel vruchtbare wisselwerking op het vlak van R&D. Je kunt het echt als een partnerschap zien, want het is veel meer dan alleen zaden kopen."

"De ondersteuning van Rijk Zwaan gaat verder dan alleen het leveren van groentezaden," vertelt Shuang Fan, accountmanager Tuinbouwprojecten bij het zaadbedrijf. "Het is mijn taak om partners of klanten, zoals Amr, te helpen bij het starten van een nieuw bedrijf of project, om hen vanaf het allereerste begin te helpen de juiste beslissingen te nemen voor de aspecten waarin wij expertise hebben. Met onze ervaring willen we die telers helpen om zo min mogelijk fouten te maken en de juiste systemen en oplossingen te kiezen." 

Zaden en diensten
Samenwerken met Rijk Zwaan aan een project betekent volgens Shuang toegang tot zaden en diensten. "Het leveren van de zaden gaat altijd vergezeld van dienstverlening. We werken samen met de teler om hem te helpen de markt te ontwikkelen. We bekijken welke vraag er ontstaat vanuit de markt en dan geven we deze informatie aan de teler of de investeerder om hen te stimuleren die trends te volgen." 

Consumentenonderzoek
Rijk Zwaan ondersteunt haar partners onder meer door middel van consumentenonderzoek. "We doen veel sensorisch onderzoek met onze rassen, vooral bij fruitgewassen, maar ook bij bladgroenten, om de juiste knapperige textuur te krijgen. We werken met sensorische panels, smaakpanels, zowel in-house als met externe bureaus, in meerdere landen", zegt Jan Doldersum, Manager Chain & Retail bij Rijk Zwaan. 

Een andere manier om de markt te begrijpen is via het Retail Center in Berlijn. "Dat helpt ons het pad naar aankoop te begrijpen. Smaak is belangrijk, maar ook: wat is het typische consumptiegedrag van consumenten? We hebben eyetracking-brillen en dat kunnen we met camera's volgen: hoe lang kijkt de consument naar een bepaald product? Wordt er eerst gekeken naar het product of naar de prijs? Daarna hebben we een individueel gesprek om erachter te komen waarom hij of zij die beslissingen neemt."

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
[email protected]
www.rijkzwaan.com