Vertical farming, de toekomst voor de kruidenteler?

Tholen - De roots van Berjelle van Namen liggen voornamelijk in de champignonkwekerij van zijn vader Johan van Namen uit het Gelderse Hoenzadriel, op de rechteroever van de Maas. Toch besloot hij een aantal jaar geleden er ook kruidenteelt bij te nemen. Niet in een kas of op de vollegrond maar in een omgebouwde kweekcel voor champignons.

De cel wordt verlicht met ledlampen met een violetachtige kleur en de bakken met kruiden staan boven elkaar gestapeld. Het mag duidelijk zijn dat er hier sprake is van vertical farming.

Een innovatie die steeds meer aan populariteit wint bij telers van vooral kruiden, bladgroenten, microgroenten en eetbare bloemen. Zelfs met zachtfruit wordt er de laatste tijd geëxperimenteerd.

In de paddenstoelen is het al langer gebruikelijk. Vandaar de relatie tussen de champignons van Van Namen en de kruiden van Van Namen Specialties. Het startte voor Berjelle als een experiment dat hij meenam van zijn stage in Finland bij Robbe’s Little Garden waar sla, kruiden en microgroenten werden geteeld. Volgens Berjelle biedt vertical farming tal van voordelen ten opzichte van de klassieke kruidenteelt.

Voordelen van vertical farming
“Met vertical farming kan ik een kruid planten en weet ik zeker dat ik over 5 weken dit heb klaarliggen voor de klant,” vertelt Berjelle. “Je hebt ook zekerheid over de kwaliteit van je product omdat het optimaal onder controle is en de smaakbeleving is ook goed omdat het product evenwichtig kan groeien onder ledverlichting.

Daarnaast komt het de klanten tegemoet die steeds meer vraag hebben naar just-in-time levering van producten zoals kruiden. Uiteraard moeten we ook het duurzaamheidskernmerk niet vergeten van deze methode van telen. Vooral ook omdat je dit kunt doen met een heel laag gasverbruik en geen gebruik van pesticiden. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden hoe we enorm efficiënt met energie om kunnen gaan.”

Kruiden vanwege de vraag
Ondertussen heeft Berjelle nu een 12-tal soorten kruiden staan en heeft hij er een tweede cel bijgenomen. “Zo kunnen we variëren met de omstandigheden voor de teelt, denk bijvoorbeeld aan een andere temperatuur. Van de kruiden staat bij ons basilicum op de eerste plaats, een algemeen populair kruid wat we dus goed kunnen verkopen. Daarna volgen kruiden als peterselie en munt.”

De kruiden uit de cel van Berjelle worden verkocht onder het eigen merk Pika Surprisa, Esperanto voor ‘kruidige verrassingen’. Toch benadrukt Berjelle dat het vooral leuk is om te doen en ermee te experimenteren. “Economisch is het nog niet helemaal rendabel, dan zou je echt moeten kijken naar schaalvergroting en er meer cellen bij nemen en kijken of je dat wil toepassen op één gewas.

Dat we voor kruiden hebben gekozen was dan ook vooral vanwege de toenemende vraag van jaarrond levering en een constante kwaliteit, wat je hiermee kunt garanderen. Je kunt ook relatief lui inkopen omdat je weet wat je krijgt, op de dag dat je het wenst en hebt minder operationele zorgen in de teelt hoewel je daar altijd wel mee te maken hebt. Het is alleen niet arbeidsbesparend want die handjes blijven toch nodig in de cel.”

Afzetkansen
De afzet van de kruiden verloopt anders dan bij de champignons. “We hebben veel nieuwe klanten kunnen aantrekken die echt alleen kruiden afnemen en we zien minder klanten die het allebei doen. We houden deze twee producten uit elkaar. Vandaar dat de kruiden ook vallen onder Van Namen Specialties. Zo hebben we bijvoorbeeld wel export van champignons naar landen als Duitsland en het VK maar nog niet voor onze kruiden. In de toekomst misschien wel.”


Vorig jaar juli deden de kruiden hun intrede in de lokale supermarkt

Voor de komende maanden is het voor Van Namen vooral een kwestie van goed door de crisis komen. “Met onze champignons zagen we in de bizarre maanden een erg wispelturige markt. We zien het nu (medio juli red.) langzaam weer wat terugkomen maar het is nog een lange weg te gaan en voor de rest van het jaar staan er dan ook geen hele grote ontwikkelingen meer op de agenda. Het is nu vooral een kwestie van onze klanten goed kunnen bedienen.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 7-8, 34e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Van Namen Specialties
www.vannamenspecialties.nl

Berjelle van Namen
berjelle@vannamenspecialties.nl  

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven