Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel den Ouden, commercieel manager Purple Pride bij Coöperatie DOOR:

"Goede retailvraag en instabiele daghandel kenmerken auberginemarkt"

Tholen - Als gevolg van de Corona-maatregelen verloopt de daghandel van aubergines momenteel instabiel. "Doordat in heel Europa de horeca bijna stil ligt, zien we die effecten goed terug bij onze klanten in de daghandel. Anderzijds is de retailvraag al enkele weken aan de hoge kant. De hobbels zijn wat heftiger, maar we hebben betere en mindere voorjaren gekend", constateert commercieel manager Purple Pride Michel den Ouden.

"We hebben al weken lang veel licht en de producties en kwaliteit van de Hollandse aubergines zijn prima. Het Spaanse aanbod is de laatste weken fors afgenomen. Tot en met de langste dag zullen de producties in Nederland nog oplopen. Hoe de afzet de komende tijd zal gaan verlopen, is grotendeels afhankelijk van de openstelling van de horeca in onze belangrijkste internationale afzetmarkten. Alleen de Nederlandse markt zet daar te weinig zoden voor aan de dijk", constateert Michel. "Het effect van vakantiegangers die toch maar thuisblijven zal echter ook mee gaan wegen."

Waar de omzet van de gangbare aubergines niet tegenvalt en ook de graffiti-aubergines steeds meer standaard door de retailers worden gevoerd, is de afzet van specialty's als de mini-graffiti en de nasu-aubergine bijna helemaal stilgevallen. "Dat zijn typische horeca-producten en daar is het nu erg lastig voor om een alternatieve afzet te vinden. Maar door deze specialty's aan te bieden als samples bij restaurants via platforms als Gastronomixs en bij consumenten via #supportyourlocals, laten we wel meer mensen kennis maken met deze producten". Zo biedt deze tijd ook weer nieuwe kansen om aan dit segment te blijven bouwen, aldus de commercieel manager.

Purple Pride is een van de merken van Coƶperatie DOOR U.A.. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van het product.

Voor meer informatie:
Michel den Ouden
Coƶperatie DOOR Purple Pride
m.denouden@doorpartners.nl   
www.purplepride.nl