Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Grootscholten, Daily Fresh Radish:

“In de winter telen we op een dubbel areaal om aan de Duitse vraag te voldoen”

Tholen - Als we John Grootscholten van Daily Fresh Radish de tweede week van april spreken, blikt hij terug op een goed voorjaar voor de radijs. "We hebben een hele drukke tijd achter de rug van maart tot en met Pasen. In die periode zagen we door het zachte voorjaar een enorme groeiversnelling die precies in die periode was toen de vraag er ook was van onze Oosterburen!"

Daily Fresh Radish houdt in haar teeltplanning behoorlijk rekening met de vraag vanuit Duitsland. Teelt het bedrijf in de zomer radijs op een areaal van zo'n 11 hectare, in de winter verdubbelt dit areaal bijna tot 20 hectare om aan de vraag van de Duitse klanten te voldoen. "Wij zaaien daar specifiek op, maar het valt nooit helemaal uit te stippelen wat de natuur gaat doen. Dit jaar verliep de planning echter perfect. Onze aanvoerpiek en hun vraag vielen perfect samen, want precies in de periode dat de radijs hard groeide, was er veel vraag."

Duitsers nu over op lokaal product
De Duitsers zijn in de winter een grote afnemer van de Nederlandse, maar ook van de Italiaanse radijs. In de zomer teren ze voornamelijk op de eigen buitenproductie die vooral in het Pfalz-gebied wordt geteeld. "Inmiddels zijn de Duitsers over op lokaal product, maar we zijn blij dat we ze voor Pasen van grote volumes radijs konden voorzien. Op woensdag na Pasen was onze kas leeg en op donderdag hebben we de laatste radijs voor de Duitse klanten verladen."

Daar komt bij dat juist in de laatste periode van de wintercontractprijzen de teelt het meest rendabel is. "De eerste weken van zo'n periode zijn redelijk goedkoop om te telen, maar de midwinterperiode is de langste teelt met de grootste energiebehoefte. In zo'n periode is de teelt niet kostendekkend. De laatste weken van die periode kan de teelt wel uit en daarom waren we blij met de grote productie en goede vraag."

"De productie in Duitsland neemt eerder af dan toe. Dat heeft vooral met het tekort aan arbeiders te maken. Lang niet iedereen ziet het zitten om handmatig radijs te oogsten op het land. In die zin hebben wij het makkelijker, omdat wij grotendeels machinaal oogsten. Enkel voor sommige klanten die hier specifiek om vragen, oogsten wij de radijs met de hand," vertelt John. De kasradijsteelt is in Duitsland volgens John een kleine teelt. "Daar zie ik ook geen grote veranderingen in plaatsvinden."

Nederlands personeel
Uniek voor Nederlandse begrippen is dat Daily Fresh Radish het werk voornamelijk uitvoert met een vaste club Nederlandse mensen. "Veel collega-groetentelers werken hoofdzakelijk met Oost-Europees personeel. Bij ons wordt er gewoon Nederlands gesproken. Die gezelligheid spreekt de mensen aan en zo komt er af en toe nog eens iemand bij, al is het ook voor ons een uitdaging om voldoende personeel te behouden."

"Inmiddels zitten we in de overgangsperiode naar de zomer en is het wat rustiger in de radijsmarkt. Dat is elk jaar hetzelfde, de zomerklanten moeten dan het zomergevoel nog een beetje krijgen. Nu is het eigenlijk iets te rustig, maar we gaan straks de Nederlandse, Belgische en Scandinavische klanten wel weer aan de markt zien," vertelt John. De verhouding tussen bosradijs en losse radijs is volgens de teler redelijk stabiel. "Als je het over de afgelopen tien jaar bekijkt, dan denk ik dat de losse radijs elk jaar een procent aandeel heeft gewonnen ten opzichte van de bosradijs, dus dat zijn geen schokkende verschuivingen."

Specialties
"We zijn in elk geval blij met het goede voorjaar dat we gehad hebben. Wel zien we dat de verkoop van de specialties wat minder vlot loopt, ook richting Pasen was er nog niet veel vraag naar. Maar voor ons is het belangrijker dat de afzet van de rode radijs goed loopt, want die maken wel 98% van het volume uit. Natuurlijk hoop je dat de specialties goed meelopen, maar het is beter zo dan andersom."

Het gros van de radijs verkoopt Daily Fresh Radish – via exporteurs – aan supermarkten. "Je ziet toch wel dat zij de massa afnemen. Kleinere klanten bedienen we ook, maar dat gaat eerder met 20 colli tegelijk, terwijl er naar de supermarkten 20 pallets tegelijk weggaan," vertelt John. Aan snijderijen levert het Naaldwijkse bedrijf niet. "We krijgen regelmatig vraag voor een seizoensprijs, maar omdat het product versneden wordt – en het eindproduct daardoor minder uitmaakt – zie je dat dit type bedrijven altijd vraagt naar de allergoedkoopste radijs. Daar doen wij niet aan mee. En er is altijd op de markt wel een goedkopere partij te vinden."

Steeds meer vraag naar bio-afbreekbare folie
Een duidelijke trend van de afgelopen jaren is de toenemende vraag naar biologisch afbreekbare verpakkingen. "Elke dag gaan er wel partijen radijs de deur uit in bio-afbreekbare verpakking. Dat zag je in het verleden niet. Met name klanten in Frankrijk en Luxemburg zijn er erg gecharmeerd van. Persoonlijk hoop ik dat de kwaliteit van deze folies wel beter wordt in de toekomst, want dat is nu nog wel een groot verschil met de gewone flowpackfolie, zeker als de radijs een weekje in de koelcel heeft gestaan."

Over de radijsconsumptie is de teler positief gestemd. "Gezond eten zit in de lift, dat wordt ook door tal van artsen en instellingen gepromoot. Daar lift de radijs mooi op mee. Zo zien we dat er ook in ons eigen land steeds meer radijs wordt gegeten. Vrijwel in elk kookprogramma zie je wel een bosje radijs op het aanrecht liggen, zeker in deze tijd van het jaar."

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Daily Fresh Radish
[email protected]
www.dailyfreshradish.nl