Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
in eerste kwartaal
Forse omzetdaling voor Russische X5
X5 Retail, Ruslands grootste voedselretailer qua omzet, zette een scherpe daling in omzetgroei neer in het eerste kwartaal. Het niet uit komen van de prognoses wordt door X5 geweten aan onderinvestering in reclame. Ondanks de teleurstellingen behield het bedrijf de omzet- en margedoelstellingen voor het volledige jaar.
Het bedrijf maakte bekend dat de omzet van winkels, die minimaal een jaar geopend zijn, met 3,9% daalde tussen januari en maart. Het vorige kwartaal was dit 2%. Totale omzet groeide met 4,4% om een waarde van 116,9 miljard roebels ($3,9 miljard) te behalen. Dit was lager dan de voorspelde 8,9%. De groeisnelheid was 16% lager dan in het vierde kwartaal van 2011 en 32% lager dan in het derde kwartaal.
Veel Russische retailers zagen sinds de laatste helft van vorig jaar een matiging in de snelle groei van de omzet. De inflatie is afgenomen en consumenten gedragen zich voorzichtiger in de onzekere globale economie. De zwaarste tijd brak voor X5 aan met het opstappen van Lev Khasis, die vorig jaar na een lange staat van dienst aftrad als directeur om daarna in dienst te treden bij het Amerikaanse WalMart. Zijn opvolger Andrei Gusev liet de groeidoelstelling van het bedrijf dalen en meldde later een daling in de like-for-like omzet voor het vierde kwartaal. Dit was de eerste sinds de oprichting van X5 in 2006 door de worsteling met het integreren van de in 2010 aangekochte Kopeika.
X5's grote rivaal Magnit daarentegen meldde een stijging van 4,1% in like-for-like sales na een groei van 3,1% in het vierde kwartaal van 2011. X5 zegt een verbetering te hebben gezien in het klantverkeer in maart in vergelijking met een totale daling van 4,6% voor het hele kwartaal en voorspelde betere resultaten per kwartaal voor de rest van 2012. Het bedrijf bevestigde zijn vooruitzichten voor een groei van 10 tot 20 procent en een EBITDA (verdiensten voor interest, belasting, afschrijving en amortisatie)-marge van boven de 7%.
Volgens X5 was de omzetstijging van zijn biologische uitbreiding 8,3% in dit kwartaal, waarin het 137 winkels opende, waarmee het totale aantal zelfopererende verkooppunten op 3.139 komt.