Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rabobank:

"Inkoopproblemen bij retail biedt kansen voor AGF-handel"

West-Europese leveranciers van AGF zullen meer diensten of producten met toegevoegde waarde moeten ontwikkelen voor hun foodretailklanten anders dreigen ze hun positie te verliezen. Rabobank Food and Agribusiness Research and Advisory concludeert dat er voor leveranciers van verse groenten en fruit kansen liggen om de winstgevendheid verder te vergroten en steeds complexere problemen rond inkoop op te lossen.

Cindy van Rijswick, Industry Analyst Fresh Produce bij de Rabobank, stelt: "Hoewel steeds meer grote foodretailspelers al rechtstreeks bij telers inkopen of dit overwegen, is het nog maar de vraag of deze strategie om tussenschakels over te slaan en zo de kosten te verlagen op lange termijn succesvol is. Leveranciers, die retailers kunnen ontzorgen of ze van unieke producten kunnen voorzien, zullen altijd een onmisbare schakel blijven in de waardeketen voor verse groenten en fruit."



In de groente- en fruitsector is schaarste veel minder een issue dan bij de agri-commodities stelt Rabobank. Niettemin zal de sourcing van verse groenten en fruit om diverse redenen complexer worden. De jaarrond inkoop van een aantal soorten verse groenten en fruit wordt steeds lastiger vanwege de behoefte aan differentiatie en kwaliteit, de vele eisen van de foodretail, onder andere op het gebied van voedselveiligheid, de risico's in de internationale handel en verschuivingen in productstromen.

Naarmate producten moeilijker te sourcen zijn en het aandeel in de omzet toeneemt, zijn ze van meer strategisch belang voor het groenten- en fruitschap. Dit betekent dat er voor leveranciers kansen liggen om strategische partners te worden. Dit kan door klanten te voorzien van onderscheidende, innovatieve producten die een retailklant voordeel of zelfs volledige exclusiviteit ten opzichte van de concurrentie opleveren. Voorbeelden van dergelijke partnerships zijn al te vinden in het gemakssegment. Leveranciers van versgesneden groenten en fruit die vaak langetermijn relaties hebben met hun retailklanten zijn er samen met klanten in geslaagd om de omzet van koelverse groenten en fruit fors te verhogen. Ook het ontwikkelen van appel- of peerclubrassen die exclusief verkrijgbaar zijn bij bepaalde detailhandelsketens biedt interessante mogelijkheden.

Bron: Rabobank
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer