Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Cor Molenaar: "Zijn we voorbereid op veranderend klantgedrag?"

Toekomst: AGF met een drone van teler naar klant?

Tholen - Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit Rotterdam presenteerde tijdens het European Vegetable Strategies-congres een confronterende analyse over het huidige en veranderende toekomstige koopgedrag van de klanten. Hij benadrukte en herhaalde tijdens zijn speech dat bedrijven voorbereid moesten zijn omdat ze anders geen toekomst hebben. "Door de nieuwste technische innovaties en media spenderen veel mensen tijd en geld achter en aan hun telefoon, laptop of tablet. "Mensen willen altijd verbonden zijn", vertelde hij de aanwezigen. "Daardoor zie je een heel ander consumentengedrag dan enkele jaren geleden."

Verkeerde beslissingen
"Er is daarnaast geen sprake meer van een 'supply driven economy'. Het is nu een 'demand-driven-economy'. Zonder rechtstreeks contact met de klant heb je geen toekomst meer als bedrijf!" Neem Morrisons die zeer slecht presteert. Ze hebben compleet het contact met de klant verloren. Natuurlijk kunnen ze Aldi en Lidl als oorzaak noemen, maar ze kunnen beter naar zichzelf kijken. De verkeerde strategie en propositie. Ook Tesco heeft het grootste verlies ooit geleden door de verkeerde strategische beslissingen. Ze hebben geen antwoord op het klantengedrag." Consumenten willen volgens hem telkens weer iets nieuws. "Daarom gaan ze naar winkels als Primark. Daar hebben ze elk week een nieuwe collectie."



Toch is het niet alleen dat bedrijven hun klanten niet meer snappen. "Klanten snappen zichzelf ook niet meer. Je moet nooit aan consumenten vragen wat ze willen. Als je die vraag 200 jaar geleden had gesteld, had men geantwoord dat ze snellere paarden wilden. Niemand dacht op dat moment aan een auto, want die bestond nog niet."

Toekomst is moeilijk te voorspellen

Hij geeft toe dat het dus extreem moeilijk om in de toekomst te kijken als je kijkt naar hoe snel de technologische ontwikkelingen gaan. Kun jij het nog volgen? Generatiekloven zijn nu ook veel duidelijker zichtbaar. De mensen die hier niet mee opgegroeid zijn, hebben amper benul wat er allemaal gebeurt." Het gaat allemaal nog sneller worden. "De capaciteit van computers verdubbelt elke twee jaar. Wat zal de invloed zijn op de economie, de supermarkten en de supply-chains?" De toekomst zal volgens hem een platform zijn, geen webshop. Als voorbeeld noemt hij Alibaba, het grootste online internethandelsplatform van de wereld. "Hoe kan men concurreren tegen die lage prijzen?"

Businessmodellen moeten veranderen

"Mensen zijn tegenwoordig extreem druk. Ze hebben geen tijd meer om te gaan shoppen. Dus doen ze dat online, via laptop, telefoon of tablet of op een andere manier. Het is maar net wat er op dat moment voor die consument het beste mogelijk en beschikbaar is. Op die momenten moet je er als bedrijf zijn. Ben je erop voorbereid? Alle businessmodellen moeten veranderen. Neem de taxidienst Uber. Zij verkopen geen auto's, maar de beschikbaarheid van auto's. Ik denk dat mensen in de toekomst geen eigen auto's meer zullen bezitten. Dat zal een enorme impact hebben op de auto-industrie, op de parkeergarages en op de wegen."

AGF van teler naar klant met drone

Tegenwoordig kun je je bestellingen al binnen een uur bezorgd krijgen. "Dit gebeurt bij Amazon door middel van drones. Zullen drones de wereld veranderen? Kan er ook AGF vanuit de teler met een drone worden bezorgd? Vers van het veld, binnen een uur bij de klant?"

Online gevecht met China en telers
Wat gaat er in de volgende jaren gebeuren? Je hebt geen idee. Je zou er bijna bang worden. De impact zal veel groter zijn dan we verwachten. En dat op elk onderdeel van ons leven. Bij veel internetleveranciers hoeven mensen alleen te betalen als ze tevreden zijn over de producten. Kunt u dat ook tegen uw klant zeggen? We moeten écht connecten met onze consumenten. De toekomst zal bestaan uit partnerships en platforms. Geen competitie tussen Aldi, Lidl en Morrisons meer. Dat is allemaal oude economie. De nieuwe economie is een online gevecht met China en telers die rechtstreeks leveren. Wat de klant wil, moeten we doen. Zijn we voorbereid op hun veranderende gedrag?"

Voor meer informatie:
www.cormolenaar.nl