Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Weitjens, AgroCheck

“Je hoeft maar één keer niet opgelicht te worden”

Tholen - De hoeveelheid betalingsproblemen nemen wereldwijd toe. Die constatering doet Mark Weitjens van AgroCheck, een bedrijf dat zowel debiteureninformatie levert als internationale incassodiensten aanbiedt. Daarnaast ziet het bedrijf een sterke toename in incasso aanvragen.

"Er is sprake van een wereldwijde economische teruggang", weet Mark. "In veel landen zien we een toename in bedrijven die niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. Zelfs op een markt als Duitsland, dat toch algemeen bekend staat als een goede betaler, gebeurt het steeds vaker dat afnemers in de problemen komen."

Zorgelijke ontwikkelingen zou je zeggen, je voelt aan je theewater dat dat niet veel goeds voorspelt. Toch is het moeilijk de oorzaken aan te wijzen. Een mogelijke reden is het feit dat achterstallige belastingen en kredieten opgelopen tijdens de coronacrisis moeten worden terugbetaald. Daarnaast ligt het voor de hand te wijzen naar inflatie en allerhande sterk gestegen kosten. Het zijn juist vaak de kleinere ondernemers die het meest kwetsbaar zijn, weet Mark, en wanneer die geleidelijk aan steeds meer krediet opbouwen komen die al snel in de problemen.

Dan kom je als vanzelf bij punt twee, het stijgen van het aantal incasso-aanvragen en faillissementen. "Dat zien niet alleen wij, maar wordt ook gemeld door grote kredietverzekeraars als Atradius en Coface. Vrij plotseling begonnen die aanvragen in augustus en september vorig jaar flink toe te nemen naar wel twee tot drie keer boven normaal. En op dat niveau is het sindsdien gebleven."

AgroCheck is het enige internationale incassobureau dat hoofdzakelijk gespecialiseerd is in de bloemen- en plantensector. Het heeft daarmee een unieke positie, die juist dankzij haar naamsbekendheid in de branche en het feit dat een groot deel van alle handelshuizen en kwekers klant is daadwerkelijk 'leverage' kan uitoefenen. "Bureaus 's die zeggen 90% van alle vorderingen terug te halen liegen, dat is onmogelijk in deze sector en onze klanten weten dat. Wel is ons netwerk groot en heeft niemand een dermate uitgebreid overzicht van kopers met een twijfelachtige betalingsmoraal. Komt een klant waar dan ook in de wereld in betalingsproblemen, dan is de kans groot dat wij dat in vroeg stadium registreren en delen met onze leden. Daarnaast hebben wij de bekende oplichtersbendes, die telkens onder een andere naam maar altijd weer uit dezelfde hoeken komen (vaak wordt gebruikgemaakt van dezelfde telefoonnummers, vestigingsadressen, dezelfde reisbewegingen en handelsstromen), goed in beeld."

Voorkomen is beter dan genezen
In de meeste gevallen worden betalingsproblemen middels een regeling opgelost. Dat is de minnelijke weg, maar komt het toch tot een rechtszaak, dan is er nog geen garantie dat je ook daadwerkelijk je geld terug krijgt. "Wat het in onze sector extra lastig maakt, is dat je geen product levert waar beslag op gelegd kan worden. Want dat is er namelijk niet meer. Bovendien hebben veel debiteuren ook niet veel bezittingen, ze huren een bedrijfspand, ze leasen een busje en een bureau en oude computer leveren echt niets op."

Dé les is dan ook: voorkomen is beter dan genezen. "Als je ziet hoeveel geld er verdwijnt in deze branche, dat is echt bizar. Doe je huiswerk, weet met wie je in zee gaat. Die kleine bloemist 15.000 euro krediet geven, is dat wel verstandig? Voor wat betreft die oplichters, dat zijn 'professionals' oftewel partijen waar ook wij vrijwel nooit iets van zullen incasseren. In de meeste gevallen hebben we die echter al jaren in beeld en is een misstap te vermijden. Wij waarschuwen onze klanten hiervoor middels de AgroCheck database en bijbehorende Waarschuwingslijst en ons devies is dan ook, gebruik deze! Natuurlijk verdienen wij hier onze boterham mee en natuurlijk is het reclame als ik zeg dat wij niet duur zijn. Maar zeg nou zelf: je hoeft maar één keer niet opgelicht te worden…"

Bloemen, planten, bollen én AGF
Zo'n 80 procent van de klanten van AgroCheck is actief in de bloemen, planten en bollen, de overige 20% is actief in de AGF. De komende tijd hoopt het bedrijf vooral op groei in die laatste tak van sport. "Hier zijn nog slagen te maken, te meer omdat de overlap groot is en de dynamiek vergelijkbaar. De komende tijd gaan we via onze website en andere communicatie-uitingen ons dan ook meer direct op die markt profileren."

Voor meer informatie:
Mark Weitjens
AgroCheck
Tel.: +31 (0)297 785 753
info@agro-check.nl
www.agro-check.nl