Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse kasgroenteteelt moet zich aanpassen aan toenemende importconcurrentie

De Amerikaanse glastuinbouw levert maar een klein deel van het aanbod van tomaten, komkommers en paprika’s op de binnenlandse markt. In de afgelopen jaren is Mexico een belangrijke speler geworden op de Amerikaanse markt van deze groenten, niet alleen in het vollegrondssegment, maar ook wat de kasteelt betreft.

Het aanbod neemt toe, maar de vraag lijkt te stagneren, en er is een verschuiving gaande van vollegronds- naar kasproducten, maar ook die beweging lijkt te vertragen. Dat stelt de Rabobank in een analyse. Import uit Mexico is verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei.

Premium producten uit de kas staan steeds meer onder druk, zeker in het tomatensegment. De uitbreiding van het aanbod is immers prijsgevoelig. De groei van de marktwaarde van de glastuinbouw is vertraagd na een verdubbeling in het afgelopen decennium.

Implicaties en sleutelinzichten
Een volwassener vraag en toegenomen concurrentie aan aanbodzijde zullen waarschijnlijk leiden tot meer consolidatie in de sector om groei te realiseren. Nieuwe toetreders in de VS zullen op voldoende grote schaal moeten opereren en moeten beschikken over een hoog technologisch niveau om op de markt te kunnen concurreren. 

Gevestigde Amerikaanse bedrijven én nieuwkomers hebben allebei baat bij differentiatie van hun aanbod door de introductie van nieuwe rassen met betere eigenschappen, branding en een marketingstrategie om niet-prijsgerelateerde voordelen te bieden. Ook een ruimere gewasmix (andere gewassen met een hoger groeipotentieel) kunnen de prestaties van de teeltbedrijven ten goede komen.

Verder zou de Amerikaanse glastuinbouw ook baat kunnen hebben bij het overnemen van het Nederlandse en Canadese 'hub'-model in plaats van ruimtelijk gefragmenteerd te blijven, stellen de bankanalisten. 

Ten slotte zou het smeden van allianties en handelsrelaties met telers in het buitenland bedrijven ook kunnen helpen om de concurrentievoordelen van verschillende teeltregio's te benutten, het afzetvenster te vergroten en de teeltkosten te verlagen.

Bron: RaboResearch

Publicatiedatum: