Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Elie Adabia van Paskal over drie decennia innovatie:

"Elk land heeft zijn eigen manier van werken en uitdagingen"

Zevenentwintig jaar geleden koos Elie Adania als jonge man voor een carrière als verkoper, een kans die hem aan werd geboden door het team van het startende Israëlische bedrijf Paskal. In de begintijd was hij verantwoordelijk voor de verkoop van gewasondersteunende producten in het noorden van Israël. Sindsdien heeft hij grote stappen gemaakt, maar is hij altijd bij Paskal gebleven. Tijdens GreenTech Amsterdam eerder dit jaar bedankte het bedrijf haar klanten voor hun loyaliteit en lichtte zij alvast een tipje van de sluier op van wat de toekomst in petto heeft. 

Elie Adania en Alon Hirsh, CEO van Paskal

Agrarische achtergrond
Als we kijken naar de eerste jaren van Paskal en Elie zijn er zaken die in 30 jaar tijd niet veranderd zijn. Voorbeelden hiervan zijn de agrarische achtergrond van het bedrijf, dat werd opgericht door telers van Kibboets Yiron, het contact met telers en de focus op langdurige samenwerking met andere bedrijven. Dit is ook de reden waarom het bedrijf in 2021 bekendmaakte dat het terugkeerde naar haar roots als bedrijf dat geheel eigendom is van de kibboets. 

Een aantal zaken is echter wel veranderd. In de loop der jaren breidde het bedrijf haar wereldwijde voetafdruk flink uit met dochteronder-nemingen in de Verenigde Staten, Mexico, Nederland, Spanje, Turkije en Rusland, en teeltfaciliteiten in Canada, Israël, Turkije en uiteraard ook Mexico. Vanaf het moment dat Elie in 1998 voor het eerst voet op Mexicaanse bodem zette, is hij dol op het land, het eten en de mensen. Daarnaast was hij vanaf het begin getuige van de ontwikkelingen in de tuinbouwsector. In 2006 opende Paskal een Mexicaanse dochteronderneming. Het land groeide uit tot de op één na grootste markt van Paskal. "We doen altijd zaken met telers en Mexico is een land met vlakke organisaties die zoeken naar manieren om hun activiteiten te verbeteren. Het zijn de telers die de voordelen van Paskals producten zien en ervoor kiezen om zaken met ons te doen."

In en buiten Mexico
Ook in landen buiten Mexico is het contact tussen Paskal en telers van vitaal belang. Paskal is inmiddels gegroeid tot een bedrijf met 200 medewerkers, waarvan er meer dan 40 werkzaam zijn in de sales en marketing. Het zit echter niet in Elie's aard om als vicedirecteur marketing en sales achter zijn bureau te zitten. "Ik wil de baan op en meer te weten komen over markten, zodat we telers werkelijk kunnen helpen. Ieder land heeft zijn eigen manier van werken en uitdagingen en alleen door echt contact met telers te hebben, blijven we hiervan op de hoogte."

Manuel Soto van Paskal Mexico (rechts) tijdens de vakbeurs met zijn broer Ruben

Tomatenclips
Als voorbeeld noemt hij de manier waarop tomatenclips de afgelopen werden aangepast. Zo werd het gewicht van 2,5gr tot 0,65gr gereduceerd. Terwijl de eisen voor deze hulpmiddelen alleen maar strenger zijn geworden omdat de trossen zwaarder en seizoenen langer werden. "Recente ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne, de pandemie en energiecrisis, maken kostenbesparingen noodzakelijk willen telers het hoofd boven water kunnen houden. Daarnaast is verlagen van het gewicht van clips belangrijk om het plasticverbruik te verminderen en om het hoofd te bieden aan de voortdurend stijgende prijzen voor grondstoffen en transport. Wij streven er altijd naar om de kosten voor telers laag te houden, of dit nu is door de ontwikkeling van nieuwe middelen of door bestaande oplossingen te verbeteren," legt Elie uit. 

"De tuinbouwmarkt wemelt van de concurrenten, maar we menen dat er voor iedereen ruimte is," voegt hij eraan toe. "Onze strategie bestaat uit innovatief blijven, goed naar telers luisteren en hun feedback toepassen in onze R&D-activiteiten. We willen een bedrijf zijn dat producten ontwikkelt en niet één dat producten kopieert. Dit is hoe we slimme oplossingen en producten aan kunnen blijven bieden."

Dit is ook waarom Paskal de afgelopen jaren meer composteerbare en biologisch afbreekbare producten, waaronder tomatenclips, trosbeugels, trellisclips en bindgarens, aan haar assortiment heeft toegevoegd. "Er is veel vraag naar deze producten in landen zoals Zwitserland, Denemarken en Nederland, waardoor wij ons marktaandeel daar hebben kunnen vergroten."

Er kwamen vorige week veel internationale bezoekers af op het Happy Hour van Paskal tijdens GreenTech.

Er komt nog meer aan
We kunnen er nog niet veel over zeggen, maar in 2023 zal de nieuwe Optima V2-trosbeugel op de markt komen. Paskal blijft voortdurend verbeteringen introduceren om telers te helpen hun kosten laag te houden. Het bedrijf bedankte haar klanten en relaties in de tuinbouwsector tijdens GreenTech met een feestelijk moment wat met recht 'happy hour' kon worden genoemd. "We hebben de steun als overweldigend ervaren en prijzen ons gelukkig omringd te zijn door geweldige vrienden en klanten," zegt Elie tot slot. 

Voor meer informatie:
Paskal Group
P.O.B. 603, Ma’alot 2101601, Israël
Tel.: +972 4 957 5877
eliezer@paskal-group.com 
www.paskal-group.com  

Publicatiedatum: