Bij slager Polij ligt de AGF bewust vooraan

Tholen - Verstheater Poleij ligt in een leuke winkelstraat in 's Gravenzande, maar wanneer je er binnengaat vergeet je Nederland en waan je jezelf in een Western. Eenmaal binnen word je verleid door ambachtelijke specialiteiten. “Vaak heb je verstraatjes of vershofjes waarbij specialisten nauw samenwerken, maar ik wilde iets neerzetten met éénzelfde uitstraling, alles in eigen beheer. We zijn eigenlijk zes winkels in één, slagerij, traiteur, bakkerij, AGF, vis en kaas, ook zijn we dealer van Green Egg,” vertelt eigenaar Huub Poleij.

Naast het Verstheater is er ook een goedlopend, althans tot aan de corona-uitbraak, cateringbedrijf. In dezelfde filosofie als de winkel bieden ze geen doorsnee catering, maar een kooktheater, dus geen partijtenten, maar stretch tenten, geen gasbarbecue maar een Green Egg en zeker geen zelfbedieningsbuffet, kortom, een smakelijke beleving. Huub: “De mensen willen zien wat je doet. Dat bieden we zowel op een feest als in de winkel.”
 
Afgelopen jaar lag de catering op zijn gat, maar de winkel draaide juist top. Terugkijkend is er zelfs een plusje gedraaid, de 40 procent omzet die catering ongeveer voor zijn rekening neemt, werd gecompenseerd met een omzetstijging in de winkel van 50%. De koks en cateringmedewerkers, waren dus hard nodig in de winkel en die uitwisseling pakte ook nog eens heel goed uit. Want bij specialisten draait het niet alleen om de producten, die moeten van topkwaliteit en onderscheidend zijn, maar ook om de mensen áchter die producten. “Mensen met kennis die gratis advies geven, dat kunnen koks natuurlijk prima,” legt Huub uit.

Visitekaartje
Verstheater Poleij was van oorsprong een slagerij. “Mijn opa is in 1936 begonnen en was de 13e slagerij in 's Gravenzande, nu zijn we de enige die daarvan over is. Ik ben op mijn 18e bij mijn vader begonnen en op mijn 25ste heb ik de zaak overgenomen. Destijds hadden we ook meer filialen, maar dat hangt zoveel van mensen af. In één winkel kun je kritischer en veeleisender zijn. Ik wil alles telkens beter maken.”
 
In het verstheater draagt AGF ongeveer 20 procent bij in de totale winkelomzet, zowel het losse product als alle bewerkte producten, zoals sappen, salades en soepen waarop meer marge zit. Gek genoeg ontbreken de gesneden/panklaar groenten in het assortiment. Daar zat geen omloopsnelheid in.



De AGF-afdeling staat bewust vooraan in het verstheater. Huub: “Het is het visitekaartje van de winkel en voor klanten een belangrijke afdeling. Daar maken ze de keuze wat er 's avonds op tafel komt. Op de AGF-afdeling hebben we beperkt maar kwalitatief topassortiment. Omdat de marges vergeleken met ons andere assortiment erg laag zijn, willen we geen derving. Het is dus elke dag goed opletten en inspelen op de situatie. Van Gelder is onze vaste leverancier voor het grootste deel van het assortiment. Zij gaan meer flexibel om met het bestelminimum en bestelmomenten dan andere groothandels, die zijn daar nog weleens arrogant in, heb ik gemerkt.”
 
Nu de samenleving langzaamaan opengaat (ten tijde van het interview in begin juni) zal ook de cateringtak weer opstarten. De gestegen winkelomzet denkt Huub te kunnen behouden. “Nu de terrassen weer gedeeltelijk open zijn, is de winkelomzet niet teruggelopen. Mensen zijn wakker geschud en ook gewend geraakt aan een de kwaliteit en sfeer in de winkel. Eenheidsworst kun je overal kopen, wij zorgen ervoor dat mensen een reden hebben om naar onze winkel te komen,” besluit Huub. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Huub Polij
Poleij Verstheater & Keurslager
www.poleij.keurslager.nl 
info@poleij.keurslager.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven