Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ismael Segura, Ecoinver (Spanje):

"Het grote concurrentievoordeel zit ‘m in het rassenaspect"

Er zijn steeds meer verschillende soorten tomaten op de markt. 

“De retail houdt van differentiatie. Ze zijn niet langer geïnteresseerd in gewoon losse ronde tomaten, nee, ze zoeken een product dat een meerwaarde biedt. En die meerwaarde komt niet alleen uit een attractieve verpakking. Het grote concurrentievoordeel zit ‘m in het rassenaspect”, beweert Ismael Segura, CEO van het in Almería gevestigde bedrijf Ecoinver. "Daarom zetten wij in op het versterken van onze lijn geribbelde roze tomaten".

Het bedrijf uit Las Norias de Daza, in het westen van Almería, teelt deze tomaat uit het CassaRosa-assortiment, ontwikkeld door het Turkse zaadhuis Yuksel, nu voor het tweede seizoen op rij. De tomaat valt op door zijn grootte, speciale vorm en roze kleur. De oogst loopt van oktober tot mei. "Het is een tomaat die heel goed presteert, zowel qua opbrengst voor de teler, houdbaarheid voor de retail en smaakervaring voor de consument", benadrukt Ismael.

Terugkeer naar de binnenlandse markt
Ecoinver brengt zijn groenteaanbod op de markt in heel West-Europa en een deel van Oost-Europa. Daarnaast exporteert het ook bepaalde kasgroenten zoals komkommers en paprika's naar Noord-Amerika. Uiteraard komt ook de binnenlandse markt aan bod en het is precies daar dat Ecoinver deze geribbelde roze tomaat flink wil promoten.

Blik op binnenlandse markt
“Enkele jaren geleden belandde een groot deel van onze volumes op de Spaanse markt, maar de laatste jaren hebben we onze energie gestoken in het verhogen van het exportaandeel. Momenteel vertegenwoordigt dat 75% van onze afzet. Nu richten we onze blik weer op de binnenlandse markt, waar we producten willen introduceren die met hun eigenheid duidelijk een meerwaarde bieden”, legt Ismael uit. "Net als in Frankrijk zijn er in Spanje bepaalde productlijnen die erg moeilijk te promoten zijn, omdat het erg traditionele markten zijn. Maar de roze geribbelde tomaat valt goed in de smaak bij de consument. Er is vrij veel vraag naar op de verschillende nationale markten."

"Marokko is een grootmacht en daar moeten we mee leren leven"
De meeste Spaanse groenten hebben de afgelopen maand te maken gehad met aanzienlijke prijsschommelingen als gevolg van de impact van de koudegolf van begin januari. Nu de teelt weer stilaan herstelt, zijn ook de prijzen over het algemeen op een normaal niveau terechtgekomen. Wat de tomaten betreft, zo merkt de CEO van Ecoinver op, zijn de prijzen eigenlijk de hele tijd al, zowel in de herfst als in de winter, behoorlijk stabiel gebleven. "Maar de afgelopen weken is de prijs aanzienlijk gedaald. De specialties ontsnappen een beetje aan die evolutie, maar ook hun prijs zie je toch een lichte neerwaartse beweging maken”, vertelt hij.

“Aangezien we werken met bederfelijke producten, is de invloed van het spel van vraag en aanbod van zeer groot belang. Er wordt gezegd dat Marokko momenteel heel veel productie heeft en dat dat voor druk zorgt op de markt. Het is ongetwijfeld zo dat het aanbod van Marokko inmiddels zeer groot is en een aanzienlijk deel van de vraag kan invullen. Marokko is een grootmacht op het gebied van tomaat en daar moeten we nu eenmaal mee leren leven”, besluit Ismael Segura.

Voor meer informatie:
Ismael Segura
Ecoinver
Camino Villalobos, 29
04716 Las Norias de Daza (Almería) - Spanje
Tel: +34 600904286
ismael@ecoinver.es 
www.ecoinver.es 

 

Publicatiedatum: