Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Gabriëls, Bejo Samen GmbH:

"Het coronavirus is een katalysator voor de ontwikkeling van consumptietrends"

De groententelers in Europa zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor het volgende seizoen. Grote delen van de planning kunnen dit jaar vanwege corona niet persoonlijk plaatsvinden, maar men wil de klanten desondanks zo goed als het gaat ter zijde staan, vertelt Pieter Gabriëls van Bejo: "We zijn allemaal benieuwd en onzeker over wat het volgende jaar zal brengen."

De grote vraag voor groententelers is wel hoe het volgende jaar zal verlopen: "Net als ieder jaar is het momenteel de tijd om na te denken over areaalgrootte en soorten. Inmiddels hebben we een goed overzicht over het verloop van groentenseizoen 2020 en we kunnen aan de hand van deze gegevens de behoefte voor het komende jaar inschatten."


Holger Pohl en Pieter Gabriëls bij de stand van Bejo op de expoSE 2019

Het jaar 2020 liep goed voor Bejo GmbH – ondanks alles. "Onze tests met nieuwe rassen van onze hoofdgewassen zijn positief verlopen en we zijn blij dat we de telers nieuwe mogelijkheden aan kunnen bieden. Een voorbeeld hiervan is onze Redlander F1 rode ui. Dit ras heeft een grote opbrengst en is zeer resistent tegen meeldauw. De uien laten zich bovendien goed bewaren. Dat maakt Redlander F1 tot een interessant alternatief voor onder andere de bio-telers."


Redlander F1

Uien waren één van de producten die het ook na de hamsterinkopen nog goed deden in de handel. Over het algemeen ziet Pieter een groei bij groenten: "Ik denk dat de verkoop en het marktaandeel van groenten - het maakt niet uit om welke soort het gaat - nog vergroot kunnen worden. De stemming tegenover groenten is goed, de consumenten hechten veel waarde aan gezonde voeding. De retail gaat hierin mee en remt de groei in de binnenlandse productie niet."

Als de vraag naar groenten verder groeit, zal een geleidelijke areaaluitbreiding noodzakelijk zijn: "Voor volgend jaar plannen we een gezonde groei qua areaal, die hand in hand zal gaan met de stijging van de consumptie. Dat geldt voor basisproducten zoals wortelen of uien, maar ook voor bijzonderheden zoals asperges. Wanneer de vakantie vanwege corona moet komen te vervallen, gunnen de mensen zichzelf thuis ook eerder eens duurdere producten zoals asperges."


Tricolore-asperges

Een verdere trend die een rol speelt bij de rassenkeuze van telers is convenience. Pieter legt de betekenis uit aan de hand van radicchio: "Voor de retail zijn kleine, vaste kroppen van deze slasoort beter. Maar wanneer de radicchio echter verwerkt wordt voor versgesneden of convenienceproducten moet de krop groter en losser zijn." 

Ook het bio-aandeel groeit nog steeds verder in Duitsland: "Hierdoor steken we ook als zaaigoedleverancier meer energie in de bio-programma's. De beste rassen in de bio-categorie zijn niet altijd ook de beste conventionele rassen. De eisen aan de bioteelt zijn bijvoorbeeld met betrekking tot resistenties nog groter dan in de conventionele teelt. Met een intensief resistentieonderzoek en geoptimaliseerde zaaigoedvermeerdering houden we ons hier dan ook mee bezig. Zo kunnen we beide markten ook in de toekomst ondersteunen.“ 

Met al deze trends is er een duidelijke gemeenschappelijke factor: "Het coronavirus is een katalysator voor de ontwikkeling van deze trends. Gezonde voeding, convenience en bio zijn geen noviteiten, maar winnen door de pandemie echter wel nog meer aan betekenis.“

Een vaccin in het voorjaar zal deze ontwikkeling niet meer stoppen, denkt Pieter: "Veel dingen zullen blijven wanneer de pandemie is ingedamd. En niet alleen de kleinere aspecten van het dagelijks leven:  homeoffice en de sluiting van de horeca zijn grote bewegingen in de maatschappij die een belangrijke invloed op de consumptie en (eet-)gewoontes hebben. Deze invloed is weliswaar niet alleen goed, maar naar mijn mening ook verrijkend en iets voor de lange termijn."

Voor meer informatie:
Pieter Gabriëls
Bejo Samen GmbH
Danziger Straße 29
47665 Sonsbeck
T +49 2838 98989-0
info@bejosamen.de 
www.bejosamen.de/ 

Publicatiedatum: