Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nemanja Rodic van de Finse LED-leverancier Valoya:

“Ons bedrijf is ontstaan vanuit nieuwsgierigheid om de mogelijkheden van het licht te verkennen”

"We zijn opgericht in 2009, toen er nog maar een handvol LED-bedrijven op de markt waren en de technologie zelf de wenkbrauwen deed fronsen," zegt Nemanja Rodic, marketingmanager bij Valoya, leverancier van LED-lampen voor gebruik in de tuinbouw. "In die tijd betekende LED alleen maar doordringend, paars licht. Dat hebben wij veranderd door de eerste witte lichtspectra op de markt te brengen."

De wereldwijde markt voor tuinbouwbelichting is al lange tijd gestaag aan het groeien en zal dat naar verwachting blijven doen. Het grootste deel van de groei komt voor rekening van LED's als vervanger van traditionele technieken zoals HPS , die naarmate LED's meer beschikbaar komen, het alsmaar moeilijker zullen krijgen, verwacht Nemanja. "Bovendien heeft de Covid-19-pandemie het gevoel van urgentie met betrekking tot voedselzekerheid over de hele wereld vergroot, wat zal resulteren in een toename van lokaal geteelde producten."

Het bedrijf was vanaf het begin verrast door de positieve reacties op hun producten. Wetenschappers waren de eersten die de waarde van de LED's erkenden, en universiteiten en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld klopten bij het innovatieve Finse bedrijf aan. "Daarom zijn er zoveel academische publicaties over onze LED's verschenen. We hebben ons productportfolio snel uitgebreid met toepassingen voor de commerciële tuinbouw, en we hebben onze producten intussen in meer dan 50 landen weten te verkopen."

Trends en ontwikkelingen
De afgelopen jaren werden gekenmerkt door een exponentiële groei van het aantal LED-aanbieders. "Op sommige beurzen exposeren maar liefst 80 verschillende LED-bedrijven. Het grootste deel van de gepresenteerde technologie is niet te onderscheiden, het is allemaal witte LED-belichting, die veel lijkt op die in kantoorruimtes."

Dit betekent, dat de technologie een handelsartikel is geworden en dat telers nog moeilijker kunnen kiezen.

"De ontwikkeling is geëvolueerd voor wat betreft we met LED's kunnen doen. Er zijn meer plantproeven gedaan en we hebben nu een beter inzicht in hoe ver we de planten kunnen manipuleren voor wat betreft hun fenotype of chemische samenstelling, of de hoeveelheid biomassa die we als uitkomst wensen. Het gaat om de expertise op het gebied van de fotobiologie en het onderzoek dat daar tegenwoordig achter zit."

Nemanja verwacht dat LED's steeds efficiënter zullen worden, en het bedrijf zal kennis blijven vergaren over de reactie van de plant op licht, wat resulteert in een nog efficiëntere teelt. Dit zal worden aangevuld met een verdere verfijning van het LED-aanbod, zoals de LightDNA-lijn van het bedrijf, die een eenvoudige replicatie van zonnespectra uit alle delen van de wereld mogelijk maakt.

"Bovendien zal het gebruik van sensoren en het internet, als het eenmaal zover is om te worden gecommercialiseerd, een toegevoegde waarde hebben voor telers."

Nemanja denkt dat het aantal LED-bedrijven zal afnemen, zowel bij de jonge bedrijven die zich de afgelopen 5 jaar hebben gestort in de concurrentiestrijd, als bij de bedrijven die als eersten de LED-arena betraden. "De markt is groot, maar niet groot genoeg voor 80 of meer bedrijven."

Producten
De LED's van Valoya worden geleverd met de expertise van de fotobiologie die is opgebouwd door meer dan 600 proeven, op meer dan 300 verschillende plantensoorten/variëteiten. "Ongeacht in welke variëteit een kweker is geïnteresseerd, de kans is groot dat wij er uitgebreide testen op hebben uitgevoerd, en dat we nauwkeurige groeiprotocollen kunnen leveren zónder kosten."

Met deze knowhow zorgt het bedrijf ervoor dat telers op de meest efficiënte manier de weg van een idee naar een verkoopbaar product kunnen gaan.

De BX-serie, veelzijdige hoge intensiteit LED-staven, geschikt voor groeikamers en inpandige teeltbedrijven, zijn populair. Zij zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, hebben een IP67-classificatie, zijn dimbaar en gecertificeerd volgens alle relevante normen en certificaten. "Dit product belicht diverse teeltfaciliteiten, van groeikamers van enkele van de grootste teeltbedrijven ter wereld tot cannabiskwekers in heel Noord-Amerika en daarbuiten."

Covid-19
Gelukkig zijn wij niet negatief beïnvloed door de gevolgen van de Covid-19-uitbraak, vervolgt Nemanja. "Aan de ene kant is de manier van werken op afstand niet nieuw voor ons, en aan de andere kant worden de meeste van onze producten hier in Finland geproduceerd, waar we een goede componentenvoorraad hebben, zodat de productie ononderbroken door kon gaan.

Deze vreemde omstandigheid waarin de wereld zich bevindt, heeft bepaalde bedrijven ertoe aangezet om sneller beslissingen te nemen, zodat we bijvoorbeeld orders hebben ontvangen uit delen van de wereld die zich bezighouden met voedselzekerheid, zoals het Midden-Oosten."

In hetzelfde schuitje
"Onze industrie en de hele wereld staan als geen ander voor een uitdaging in ons leven. We moeten ons werk doen zonder dat dit gevolgen heeft voor ons bedrijf, want velen zijn afhankelijk van wat we doen, van dag tot dag. We maken deel uit van toeleveringsketens die ons voedsel veiligstellen en we mogen niet vergeten dat we met dezelfde omstandigheden te maken hebben als we thuis voor de computer zitten en communiceren met partners die over de hele wereld verspreid zijn. Het is goed om geduldig en begripvol met elkaar te blijven, want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje."

Valoya is ontstaan vanuit nieuwsgierigheid om te onderzoeken wat de mogelijkheden van het licht zijn. Het bedrijf probeert haar klanten te helpen door licht te geven dat de teelt efficiënter maakt. "Onze missie in deze verontrustende tijden is relevanter dan ooit, en wij zijn ons daarvan bewust en dankbaar dat we mogen doen wat we doen," besluit Nemanja .

Voor meer informatie:
Nemanja Rodic
Valoya Oy
Melkonkatu 26
00210 Helsinki
Finland
+358 10 2350 300
sales@valoya.com
www.valoya.com

Publicatiedatum: