Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
groentenveredelaar Agri Saaten hoopvol over de toekomst:

"Vooral in tijden van crisis ontstaan er nieuwe niches en perspectieven"

De huidige coronacrisis is tot nu toe een spannende tijd geweest voor de groententeelt, ook in Duitsland. Enerzijds creëert de toegenomen aandacht voor regionaal geteelde tuinbouwproducten nieuwe mogelijkheden. Aan de andere kant worstelen veel telers met de gevolgen van de crisis, juist vanwege het acute tekort aan oogstmedewerkers en de tijdelijke sluiting van restaurants.

Wat zijn de gevolgen van de pandemie voor de leveranciers van de groententeelt, bijvoorbeeld zaadleveranciers? Wij spraken hierover met Hendrik Müller (rechts op de foto), medebestuurder van het Duitse Agri Saaten over de huidige uitdagingen en de langetermijngevolgen van de crisis.

Kracht en continuïteit van de binnenlandse markt
Voor het management van Agri Saaten heeft de binnenlandse markt haar kracht en continuïteit bewezen, vooral onder moeilijke omstandigheden. De markt lijkt resistent te zijn. "De teeltplannen zijn grotendeels gerealiseerd en daarom is de vraag naar zaad naar onze mening niet afgenomen. Integendeel: vooral groenten zoals wortelen, uien en pastinaken of zelfs bonen en suikermaïs, laten een stijging van onze verkoop zien."

Vanuit het oogpunt van Agri Saaten zou de huidige situatie kunnen leiden tot een beetje meer regionaliteit in de hele leveringsketen om de voorziening van de bevolking met lokale groenten eenvoudigweg te garanderen. "Regionaliteit is erg belangrijk voor ons, omdat het ons in staat stelt om op een meer klimaatvriendelijke manier te telen en te leveren. We kunnen ons ook voorstellen dat de seizoensgroenten een heropleving van de trend zullen meemaken. Dit spreekt voor een sterkere natuurlijkheid. We gaan er echter niet vanuit dat de globalisering in de groentensector zal afnemen. De markt voor groentenzaden is immers al internationaal verankerd door de diverse teeltlocaties.

Drie rassen uit de catalogus van Agri Saaten: 'Countess'-pastinaak, suikermaïs en 'Bengala'- wortelen

Gezamenlijke versterking van de toeleveringsketen
Als een van de grootste leveranciers in de groentenzaadsector komen de gewassen van Agri Saaten uiteindelijk in alle segmenten van de handel terecht, of het nu gaat om de groothandel, de foodretail of de horeca. Deze laatste werd bijzonder hard getroffen door de crisis. "Dit heeft een sterke invloed op onze klanten en op ons. Verse groenten in supermarkten, markten en restaurants mogen en zullen niet verdwijnen. Integendeel, in de toekomst zouden we graag nog meer gespecialiseerde gastronomie zien die verse producten bereidt en aanbiedt. In dit systeem wordt de teler partner en weet de kok of restauranthouder precies waar zijn groenten vandaan komen. Het product krijgt een hoge waarde."

Zowel de voedingsindustrie als de versmarkt zijn voor de zaadleverancier belangrijk. En dit omvat alle onderdelen van de toeleveringsketen van de zaadproducent tot de eindklant, waar de groenten op het bord terechtkomen. "Wij geloven in een nog sterkere samenwerking in de toeleveringsketen. Dit is onze motivatie en ons plezier om alleen de beste groenten te leveren en bij te dragen aan de ontwikkeling van de maatschappij of er deel van uit te maken."

Veelzijdige groentenmarkt
Het bedrijf biedt groententelers in binnen- en buitenland een breed scala aan verschillende producten, waaronder speciale gewassen. Hoewel er aan het begin van de pandemie een verhoogde vraag was naar producten voor dagelijkse consumptie (aardappelen, uien, wortelen), ziet Müller nog steeds verschillende mogelijkheden voor speciale gewassen. "Vooral in tijden van crisis ontstaan er nieuwe niches en perspectieven. Onze ervaring is dat veel telers nu nieuwe manieren proberen, vooral op het gebied van speciale gewassen. Als voorbeeld zien we dit in de suikermaïssector. Hier zijn wij een van de specialisten in Duitsland. Veel telers vragen naar dit gewas. Het is mogelijk dat er nieuwe markten ontstaan. De markt voor groenten kan dus niet alleen regionaler worden, maar ook diverser."

Intussen is de erkenning en waardering van groenten als immuunversterkende, voedzame producten toegenomen, vooral in tijden van corona. Agri Saaten wil als zaadleverancier bijdragen aan een gezondere, meer gevarieerde voeding. "De markt, dat is de consument, bepaalt uiteindelijk wat er wordt gevraagd. En als het gaat om bijzondere gewassen zoals suikermaïs, pastinaak of zelfs witlof, dan zijn we daar natuurlijk blij mee en zijn onze marktgenoten waarschijnlijk net zo blij. Maar ook groenten waar al veel vraag naar is, zoals uien, wortelen of bonen, zijn voor ons van enorm belang. Speciale gewassen zoals babybindsla verrijken onze markten en we proberen altijd nieuwe rassen te ontwikkelen en te selecteren."

Voor meer informatie:
Hendrik Müller
Agri-Saaten GmbH
+49 5472 97700-12
h.mueller@agri-saaten.de
www.agri-saaten.de

Publicatiedatum: