Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Danny van den Bosch (Codema):

"Water- en voedselschaarste vragen om passende technische oplossingen"

Bijna vier decennia, zo lang werkt Danny van den Bosch voor Codema. Hij begon als installatiemonteur vlak voor de opkomst van de substraatteelt en zag de markt zich ontwikkelen. Hij werkt nu al jaren als accountmanager voor de water- en elektrotechniek.

De divisie Water Management van Codema is verantwoordelijk voor alle aspecten van watermanagement. Deze divisie, die voorheen bekend stond onder naam B-E De Lier, houdt zich bezig met fertigatie, water technologie en wateropslag en -management. “We zien kansen in West-Europa, waar tuinbouw het meest geavanceerd is, maar ook in waterarme gebieden zoals bijvoorbeeld Californië. En zelfs in traditioneel arme gebieden die het meest te kampen hebben met voedselschaarste”, aldus Danny.

Danny van den Bosch, accountmanager Codema

Hightech
In West-Europese landen is de tuinbouw de rest van de wereld ver vooruit. Hier vind je hightech teeltomgevingen met geavanceerde, zoveel mogelijk gesloten groeisystemen waar geen druppel water verloren hoeft te gaan. “Door middel van ondergrondse wateropslag, geautomatiseerd watermanagement, een mobiel gotensysteem en de nieuwste fertigatietechnieken kan een teler een ongekende efficiëntie behalen.

In West-Europa, maar bijvoorbeeld ook in bepaalde gebieden van Canada, valt er per jaar zo’n 900 liter water per vierkante meter kas. Dat is bijna genoeg voor de teelt, maar het vraagt om een goede oplossing voor wateropslag en reiniging. Opslag omdat het water in de herfst en winter valt, terwijl het in de zomer nodig is. En reiniging omdat we geen ziektes of schimmels in de kas willen laten. De rest van het water vult men aan met vers water. Dit water is in deze gebieden van goede kwaliteit, omdat de overheid of instellingen als waterschappen, het zuiveren.”

Midtech
Ook in waterarme gebieden is wateropslag vaak een belangrijk deel van de oplossing. Deze regio’s duiden wij aan als ‘mid-tech’, omdat de markt minder bekend is met geavanceerde teeltsystemen. “Bijvoorbeeld in de Amerikaanse staat Californië waar elke zomer een watertekort heerst. De bodemgesteldheid en de regenval bepalen voor welke oplossing we kiezen. In het ideale geval gebruiken we de grond onder de kas voor de wateropslag. Hier pompen we het water tijdelijk in de grond en halen het er weer uit wanneer het nodig is. Zo heeft de teler in één klap met veel minder onzekerheid te kampen.

Lowtech
In armere of meer achtergestelde gebieden is water nog veel schaarser dan in West-Europe, maar is het gebruik vele malen hoger. In deze ‘lowtech’-omgeving, maakt men weinig tot geen gebruik van moderne tuinbouwtechnieken. "In veel gevallen kweekt men nog in volle grond, gebeurt de voeding op gevoel en vindt irrigatie plaats door middel van beregening. Bij dat laatste zakt het overgrote deel van het water gewoon weg, de grond in. Daarbij gaat een groot deel van het al schaarse water verloren. In deze landen helpen we telers met praktische oplossingen waarmee ze hun opbrengst verbeteren, zoals bijvoorbeeld druppelaars. Daarnaast zorgen we door samen te werken met de telers, voor een geleidelijke kennisoverdracht zodat we de voedselproductie naar een hoger niveau tillen.“

Kennis uitwisselen
“We groeien hard en dat betekent ook dat er nieuwe, jonge mensen de organisatie in komen. Die hebben niet mijn kennis en ervaring in de markt, maar brengen elk hun eigen specialiteit mee. We doen er daarom alles aan om zoveel mogelijk kennis uit te wisselen, daar wordt het team, en ikzelf ook, alleen maar beter van. Met klanten werkt het eigenlijk hetzelfde, we moeten samen groeien. Wij leveren de systemen en natuurlijk het onderhoud dat daarbij hoort, maar hun organisatie moet ermee werken. Daarom is het zo belangrijk dat we eerst samen bepalen wat nodig is.”

Voor meer informatie:
Codema Systems Group
www.codema.nl
info@codemasystemsgroup.com