Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stephan van Wijk, Zoutewelle

“In het VK zijn ze slechter voorbereid op de Brexit dan in Nederland”

Tholen – Op 31 oktober is de deadline voor de Brexit. Niemand lijkt te weten wat er dan gaat gebeuren. Komen de onderhandelaars er nog uit? Komt het tot een no-deal? Kijken we aan tegen een verlenging van de Brexit? Hoe kan een bedrijf zich voorbereiden op deze onduidelijkheid?

Vooral transport nog spannend
“Niemand weet wat er gaat gebeuren dus kun je jezelf er dan volledig op voorbereiden?” vraagt Stephan van Wijk van Zoutewelle zich af. “Wij hebben al ervaring met export naar Rusland en Noorwegen dus we zijn al kenbaar bij de douane en weten hoe je de betreffende douanedocumenten moet opmaken. Verder hebben we ons aangemeld bij Portbase voor de vooraanmeldingen in de haven en hebben we een EORI-nummer voor het VK aangevraagd.”

“Het grootste probleem waar wij tegenaan lopen is datgene wat we zelf niet in de hand hebben, namelijk het transport. Wat gaat er straks gebeuren in de havens en bij de Kanaaltunnel? Als ze straks in het VK weer bij elkaar komen, dan moet er meer duidelijkheid komen en dan kunnen we met onze transporteurs echt koppen met spijkers slaan. Het is vooral spannend hoe de Franse douane het gaat oppakken. We hebben al eens eerder met stakingen in Frankrijk gezien dat de files naar de Kanaaltunnel tot diep in Frankrijk stonden. Hoe moet dat straks gaan met vertragingen door de Brexit?”

Aan de andere kant van het Kanaal
De klanten van Zoutewelle zijn voornamelijk de groothandelsmarkten. “Het is dan moeilijk om met je klanten afspraken te maken met betrekking tot de Brexit. De grotere bedrijven hebben wel oog voor de gevolgen maar de kleintjes weten vaak niet waar ze aan toe zijn. Zo hebben we gevraagd of de klanten een TSP-nummer willen aanvragen maar we hebben welgeteld maar één terugkoppeling gekregen. Het is voor ons nog niet duidelijk hoe we straks onze export naar het VK gaan organiseren. Zelf in het VK gaan zitten om onze klanten te ontlasten, zou een optie kunnen zijn. We zien in het algemeen dat ze in Engeland zich slechter voorbereiden dan wij doen in Nederland.”

Houten kratten moeten straks aan bepaalde voorwaarden voldoen van het ISPM-15 keurmerk. “We zijn niet bezig met het massaal inslaan van die kratten. Straks wordt de Brexit weer met drie maanden uitgesteld!?”

Voor meer informatie
Stephan van Wijk
Zoutewelle Import/export
Handelsweg 140,
2988 DC Ridderkerk
Telefoon: +31 (0)180 642 300
Stephan.van.wijk@zoutewelle.com
www.zoutewelle.nl