Fotoreportage: op bezoek bij Franken-Gemüse in het Duitse Knoblauchsland

"Ik denk dat we als coöperatie meer innovatiekracht hebben dan de grootschalige contractteelt"

Lokale producten zijn populair binnen de Duitse retail en daarom proberen enerzijds de grote ketens door middel van contractteelt en anderzijds buitenlandse investeerders door middel van grootschalige projecten, om een deel van de lokale teelt voor zich veilig te stellen.

Florian Wolz, directeur van Franken-Gemüse Knoblauchsland, pleit voor het behoud van de huidige Duitse structuren: familiebedrijven moeten klaar worden gemaakt voor de toekomst – en investeringen moeten het land en de regio ten goede komen.

Florian Wolz

Bekijk hier de fotoreportage

"Onze coöperatie heeft een lange weg achter zich en ik wil ook de toekomst voor ons veiligstellen", aldus Florian. Hij heeft het bedrijf in 2004 als directeur overgenomen en toen al snel, naar het voorbeeld van Reichenau-Gemüse, de focus op lokaliteit gelegd. "Aanvankelijk deden enkele van onze klanten er wat lacherig over, maar na twee jaar benaderde REWE ons en sindsdien hebben we een nauwe samenwerking met de keten." 

Dat ging niet zonder belangrijke moderniseringen en uitbreiding van kantoren, magazijnen en vrachtwagendocks. "Ik denk dat we als coöperatie meer innovatiekracht hebben dan de grootschalige contractteelt, die bovendien een slechte uitwerking op coöperatieve bedrijven heeft. Daarom moesten we aan zet blijven om onze plaats op de markt te rechtvaardigen."

In het kerngebied, het Knoblauchsland, liggen circa 12 bedrijven met hoge kassen, met een totaal oppervlakte van circa 100 hectare. Veel van deze bedrijven zijn klassieke familiebedrijven en dat heeft een cohesie tot gevolg die positief op de groei uit kan werken.

Florian en enkele van zijn leden betreuren de inmenging van buitenaf op de groententeelt in de regio: "In Duitsland hadden we dit probleem reeds met bakkerijen en slagerijen, nu hopen we natuurlijk dat het bij de kasteelt van groenten niet tot een zelfde centralisering door concerns komt." Hij ziet geen voordeel voor Duitsland in extern gefinancierde grote projecten zoals bijvoorbeeld de in de regio gevreesde 'slafabriek' (een groot glastuinbouwproject) die mogelijk 100 km verderop in Wesentheid zou komen te staan.

(Boven)regionale onlinehandel?
Een ander project dat de ambitieuze directeur op gang gebracht heeft is een online-shop voor Knoblauchsland-groenten. Daar worden per post diverse verse producten verkocht. De hardlopers zijn hier - tegen de verwachting in - niet de specialiteiten maar juist klassiekers zoals soepgroenten en aardappelen. "Maar er zijn ook liefhebbers van speciale rassen, die dan meteen grote hoeveelheden bestellen."

"Deze tak is tot nu toe nog relatief klein, per maand worden er rond de honderd pakjes verstuurd. We hebben reeds enkele trouwe klanten en langzaam is er ook een bepaalde groei te zien. Het zal nog wel enkele jaren duren voordat de onlinehandel in Duitsland bij het brede publiek is aangekomen. De levering loopt probleemloos in heel Duitsland, maar ook verzending naar het buitenland willen we op de lange termijn uittesten."

Bekijk hier de fotoreportage

Voor meer informatie:
Florian Wolz
Franken-Gemüse Knoblauchsland eG
Raiffeisenstraße 200
90427 Nürnberg
Tel. 0911 93483-0
info@franken-gemuese.de 
www.franken-gemuese.de/ 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven