Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Italië

Over vier jaar al 60 hectare kasgroenten op substraat bij Fri-El Green House

"We hebben momenteel 30 hectare kassen in gebruik, maar tegen 2028 zal dit aantal verder stijgen naar 60", zegt Florian Gostner, CEO van Fri-El Green House tijdens een persconferentie in de bedrijfsgebouwen in het Italiaanse Ostellato waar het assortiment producten werd voorgesteld: premium trostomaten, cocktailtomaten, mini-pruimtomaten, snackkomkommers en gewone komkommers.

Klik hier voor de fotoreportage.

De tafel met de sprekers

Voor 2024 raamt het bedrijf de omzet op € 40 mln voor 14.700 ton product. Er zijn ongeveer 600 werknemers betrokken, waarvan 40% vrouwen. De gemiddelde leeftijd ligt op 34 jaar.

"Waarschijnlijk zullen we uitbreiden naar andere producten, zoals aardbeien en ander zachtfruit", vertelde Gostner. De persconferentie werd gecoördineerd door marketingmanager Sandra Gostner. Ook Davide D'Ignazio, verkoopmanager voor Italië, en Giulia Bozzoli, teeltmanager, hadden hun inbreng.

Florian en Sandra Gostner (foto: P. Benini)

Fri-El zet de kasgroenten, die het op substraat teelt, af onder het merk H2Orto. De glazen kassen worden in de winter verwarmd met de warmte van een biogasinstallatie. "Binnenkort komt er een geothermische installatie, zodat we volledig autonoom worden op het vlak van energie en geen CO₂ meer zullen uitstoten. Het systeem onttrekt immers water met een temperatuur van 150°C op meer dan 5.000 meter diepte. We benutten de warmte en plaatsen hetzelfde water vervolgens weer waar het vandaan komt."

Een kas met planten op substraat

"En dan hebben we nog zonnepanelen en verschillende systemen voor het hergebruik van regenwater. We sterven een circulaire economie na", benadrukte Gostner.

"Onze teelt is bedekt door 31 hectare hypermoderne kassen van ijzer en glas", vertelde teeltmanager Giulia Bozzoli. "Om onze klanten jaarrond te kunnen bedienen, is 50% van onze kassen uitgerust met een LED-systeem met specifieke lichtrecepten voor de planten. Alle kassen zijn ook uitgerust met een verwarmingssysteem. Momenteel wordt het warme water voor dit systeem gedeeltelijk geleverd door de aangrenzende biogascentrales, dat tijdens de oogst gebruik maakt van het product dat niet geschikt is voor verkoop."

Teeltmanager Giulia Bozzoli

"Voor de bescherming tegen plagen passen we geïntegreerde gewasbeschermingsstrategieën toe met de inzet van nuttige insecten. De bestuiving gebeurt door hommels. We hebben het over een circulair economisch systeem met maximaal respect voor het milieu en het product", zei ze.

Het commerciële luik is toevertrouwd aan Davide D'Ignazio: "Dankzij teelt in de kas zijn onze producten altijd beschikbaar op de markt voor supermarktketens in Italië, Oostenrijk en Duitsland. Op dat vlak zijn we uniek in Italië en garanderen we de retailers continuïteit in de leveringen, terwijl ook de kwaliteit en de duurzaamheid van de producten niet uit het oog wordt verloren. Van januari tot en met juli telen we nu ook gewone komkommers en snackkomkommers, op een areaal van 10 hectare."

Davide D'Ignazio

"De lange komkommers hebben een gewicht van 350 tot 400 gram. Op de Italiaanse markt bieden we het product in plasticfolie aan, naar het buitenland wordt het los vervoerd. We zijn er immers van overtuigd dat met een adequate logistiek nog de juiste houdbaarheid kan worden gegarandeerd bij aankomst en in het schap."

Klik hier voor de fotoreportage.

"De snackkomkommer is ongeveer 10 centimeter lang, heeft een gemiddeld gewicht van 40 gram en wordt aangeboden in verpakkingen van 200 gram. De teelt zal in eerste instantie plaatsvinden op 3.000 vierkante meter. Door de teelt op substraat kunnen we 70% op ruimte en op water besparen in vergelijking met traditionele teelt. We willen niet alleen op tomaten focussen, al blijft het ons vlaggenschipproduct."

"De verkoopresultaten zijn positief, maar we staan altijd klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en te verbeteren. We verwachten dit jaar te groeien in volumes en omzet. Daarvoor willen 100% van onze opbrengst verpakken, want dit zal ons in staat stellen de certificering voor nikkelvrije producten in de verf te zetten en de verspilling in de retail verder terug te dringen."

Chef-kok Simone Finetti

"Gezien de sterke vraag op de Italiaanse markt hebben we besloten om het areaal Strabena tomaten te verdrievoudigen. Met de aanplant in januari hebben we vanaf maart al mooie resultaten behaald."

Aan het einde van de persconferentie bereidde chef-kok Simone Finetti enkele gerechten op basis van H2Orto-producten.

Publicatiedatum: