Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CourgetteRoyale slaat nieuwe weg in met eigen afzet

Tholen - De teelt van courgettes kent voor de familie Zwinkels na bijna 60 jaar geen geheimen meer. Nieuw dit jaar is wel dat het bedrijf, naast de eigen verkoop van de courgettespecialiteiten, ook de standaard groene en gele courgettes voor het eerst in eigen beheer is gaan verkopen. "In september hebben we het besluit genomen. Het werd tijd voor een nieuwe situatie," vertelt Johan Zwinkels, die samen met zoon Guus het bedrijf leidt.

"Voor ons was het een grote stap en vervolgens komt er heel wat op je af. Zo zijn we aan de slag gegaan met een nieuw merk, logo, website, nieuwe dozen, bar- en QR-codes. Eind januari begint het verkoopseizoen, dus dat moesten we in redelijk korte tijd in orde krijgen, maar dat is gelukt. We hebben veel klanten onze plannen uitgelegd. De meeste wisten, vanwege onze specialties, al wie we zijn en waar we voor staan."


Johan en Guus Zwinkels

Direct in eindverpakking geoogst
Zwinkels koos voor de nieuwe merknaam CourgetteRoyale. "We willen ons echt richten op de top van de markt en dat stralen we met dit merk uit. Onze courgettes worden direct in de eindverpakking geoogst, dus hebben we zo min mogelijk handelingsschade. De groene courgettes leveren we zowel in open doos, die iets goedkoper is, als dichte doos. De gele courgettes leveren we alleen in een dichte doos."

De gele en groene courgettes levert CourgetteRoyale hoofdzakelijk aan de Westlandse exporteurs. "Via de handel gaan de courgettes alle kanten op, van Duitsland tot Frankrijk, Scandinavië, maar ook richting Dubai. Zo zagen we de afgelopen maand meteen de impact van de Ramadan op de export naar het Verre Oosten. Men eet dan 's avonds begrijpelijkerwijs toch wat minder luxe," vertelt Johan.

Specialty-markt
Een specialiteit, die Zwinkels al sinds 1997 levert, is de eetbare bloem van de courgette. Deze worden verkocht onder de merknaam CourgetteFleur Zwinkels. De CourgetteFleur wordt na de oogst direct verpakt, dat kan ook alleen maar in de vroege morgen, want de bloemen die geoogst worden, openen zich eenmalig vanaf zonsopkomst en sluiten zich definitief rond 10.00 uur. In deze korte periode vindt het oogsten en verpakken plaats, zodat de kwaliteit en houdbaarheid optimaal is," vertelt Johan.

Door de jaren is het productpakket van CourgetteFleur uitgebreid met de mini- en midi-courgette, de Fioretta en Primo Fiore. "Met deze specialiteiten bedienen we onder meer ook horecaklanten. Voor ons is dat een heel fijn segment, want zij kijken ook vooral naar kwaliteit. Voor hen is het een voordeel dat we hen met een volledig courgette-assortiment kunnen voorzien met soms wel zeven of acht producten op één pallet," vertelt Johan.

"We starten eind januari met de oogst van de CourgetteFleur en na twee weken komen de gewone courgettes erbij. Het seizoen kwam dit jaar rustig op gang als gevolg van het donkere en natte weer, maar na het warme weekend van begin april met drie dagen zon komt de aanvoer meteen volop los, dus we zitten volle bak in productie," vertelt de teler op 8 april.

"De prijzen van de gele courgettes zijn dit voorjaar redelijk goed geweest door het beperkte aanbod. Toen er meer telers in productie kwamen, stortte de prijs in. Ook wij moeten natuurlijk wel meebewegen met de prijzen van de markt, maar gaan vooral van de eigen kracht uit en willen niet te veel meebewegen met de grillen van de markt. Bovendien kun je alle courgettes die aangeboden worden, niet over een kam scheren, daarvoor zijn de kwaliteitsverschillen simpelweg te groot," zegt Johan.

Rendementen laatste zomers onder druk
In totaliteit is het Hollandse areaal van de groene kascourgettes behoorlijk gekrompen, het areaal gele courgettes is vooralsnog wel stabiel. "De rendementen van de laatste jaren zijn niet heel bar geweest in de kascourgetteteelt. Vooral de laatste zomers zijn slecht geweest als gevolg van de grote aanvoer van Belgische courgettes en de vollegrondsaanvoer vanuit Limburg," vertelt de teler.

"Dat wordt voor dit seizoen dan ook weer de grootste uitdaging. Momenteel is de start goed, maar van de zomer zal blijken of de klanten ook dan trouw blijven aan de kwaliteitscourgettes uit de kas," zegt Johan. Over de consumptie van de courgettes is hij positief gestemd. "We zitten hier nog niet aan de volumes die in landen als Spanje en Italië worden geconsumeerd, maar de courgettes worden wel steeds meer een allemansvriend die in veel huishoudens worden toegepast in de soep of pasta."

Totaalpakket
"Binnen ons bedrijf hebben we het proces van teelt tot verkoop nu in eigen beheer. Hierdoor houden we de lijnen kort en staan we in direct contact met onze klanten, waardoor we elkaar versterken om de klantwensen zo goed mogelijk in te vullen. Het is belangrijk om het hele teeltjaar de vraag en het aanbod goed op elkaar af te stemmen. Ons verkoopteam is nauw betrokken bij de productie, oogst, verpakking en de planning. Dit komt de beschikbaarheid, versheid en kwaliteit ten goede," besluit Johan.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Courgette Royale
Tel: 0174-244779
[email protected]
www.courgetteroyale.com