Flynth over handelsnamen en merken

What’s in the name?

Stel: u bent net gestart met een nieuwe onderneming of u heeft al enige tijd geleden een mooi product of dienst op de markt gebracht met een unieke naam en misschien wel een flitsend logo. Bent u op de hoogte van de mogelijke bescherming van de naam en het logo? En wat als iemand gebruik maakt van een naam die veel gelijkenis vertoont met de naam van uw onderneming?

Handelsnaam
Het handelsnaamrecht beschermt de door u gekozen naam voor uw bedrijf. Maar hoe verkrijgt u een handelsnaam? Vrij eenvoudig! Wanneer u een onderneming start en een naam gebruikt, ontstaat er een handelsnaam door het feitelijke gebruik van die naam in (een gebied in) Nederland. Een inschrijving van uw onderneming bij de Kamer van Koophandel draagt hieraan bij, maar is geen vereiste. Het gebruik bestaat ook als u de naam gebruikt als aanduiding van uw bedrijf op bijvoorbeeld uw website of briefpapier.

Hoe bescherm ik mijn handelsnaam?
De houder van een handelsnaam kan het latere gebruik van (nagenoeg) gelijke jongere handelsnamen verbieden. Deze mogelijkheid bestaat enkel voor het gebied waar u met uw handelsnaam bekendheid geniet én binnen de branche waarin u werkzaam bent.

Er moet in dat geval sprake zijn van verwarring. Dat wil zeggen: het publiek kan de twee bedrijven met een vergelijkbare handelsnaam niet goed onderscheiden en denkt misschien dat ze bij bedrijf X iets kopen, terwijl ze in werkelijkheid bij bedrijf Y hun aankoop doen.

Op basis van uw handelsnaam is het enkel mogelijk om op te treden tegen andere ondernemingen in de regio waar u met uw naam bekendheid geniet. Kortom: de bescherming op basis van het handelsnaamrecht is beperkt. U kunt deze bescherming versterken door uw merk te registreren.

Registreer uw merk
Wanneer u een unieke en niet beschrijvende naam heeft bedacht voor uw product, dienst of onderneming, dan kunt u deze naam registreren als merk. Wellicht kunt u ook uw logo registreren als beeldmerk. Het beeldmerk moet dan wel onderscheidend zijn.

De registratie van uw woord- en/of beeldmerk is noodzakelijk voor merkbescherming op basis van het merkrecht. Hiermee krijgt u het exclusieve recht om het merk te gebruiken binnen een bepaald gebied. Het geeft u handvatten om op te treden tegen derden die uw merk of een overeenstemmend merk of logo gebruiken of misbruiken.

Om een merk te registreren, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Eén van de vereisten is dat het merk een onderscheidend vermogen heeft. Het merk heeft geen onderscheidend vermogen als het alleen de producten of diensten beschrijft die u aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is het fictieve merk 'De witte telefoon'.
Tip: ga voor een merkonderzoek

Om te voorkomen dat u tegen problemen aanloopt tijdens de registratie, is het aan te raden om voorafgaand een merkonderzoek te laten uitvoeren. Hiermee krijgt u antwoord op de vraag: bestaat het merk al?

Daarnaast is het zaak om te weten voor welke producten of diensten u uw merk wilt registreren. Er bestaan verschillende klassen voor verschillende soorten producten en diensten, veelal per branche. Vallen uw producten of diensten onder meerdere klassen? Dan kunt u uw merk in meerdere klassen registeren.

Vervolgens kiest u ook in welke gebieden u het merk wilt beschermen. De opties zijn Benelux, Europa of internationaal (buiten Europa, in specifiek gekozen landen).

Een aanvraag voor de registratie van een merk start meestal met een registratie van het merk in de Benelux in klasse 1 tot en met 3. Later kunt u deze registratie uitbreiden naar Europa of internationaal.

Zo blijft uw merk beschermd
Gefeliciteerd, na enige tijd is de registratie van uw merk een feit! Deze registratie geeft u de zekerheid dat uw merk maximaal is beschermd. Niet alleen in de regio waar u met uw naam bekendheid geniet, maar in het hele gebied waarvoor uw merk is geregistreerd.

Let op: het is daarna belangrijk om uw merk actief te verdedigen. Er worden iedere dag vele merken geregistreerd, waarbij het mogelijk is dat er inbreuk ontstaat op uw merkrechten. Het is van belang dit soort kwesties te signaleren en op te lossen.

Voor meer informatie:
Flynth
www.flynth.nl
info@flynth.nl

Kim Janssens


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven