Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gert Mulder, GroentenFruit Huis over gevolgen Brexit

‘Straks zijn wij ons concurrentievoordeel kwijt’

Over 1 jaar is de Brexit een feit. Er gaat weliswaar meergeld naar douane en NVWA, maar of dat de zorgen bij ondernemers over gevolgenBrexit wegneemt? VNO NCW peilde wat er op het verlanglijstje van Gert Mulder, directeur GroentenFruithuis staat.

"Met geen enkel derde land wordt zo intensiefgehandeld als met het Verenigd Koninkrijk. Zelfs al is het over een jaar zover,voor onze bedrijven zijn de consequenties nog steeds onduidelijk', zegt GertMulder, directeur van het GroentenFruithuis. 'Maar één ding is zeker: bij deexport van verse Nederlandse groenten en fruit telt elke minuut. Een Britsebestelling kunnen wij nu in 10 à 12 uur leveren, just in time delivery heetdat. De Nederlandse douane kan wel 1.000 man extra neerzetten, we kunnen dieextra grens gewoon simpelweg niet gebruiken.' Als daar niks aan gedaan wordt,kunnen de Britten net zo goed fruit en groenten uit Marokko en Turkijebestellen, zegt Mulder. 'Kijk, onze telers en tuinders leveren goede producten.Dat staat voorop. Maar juist deze manier van leveren, geeft Nederland op ditmoment een enorm concurrentievoordeel."

Ook het keuren van de leveringen baartMulder nu zorgen. "Het is natuurlijk prettig dat de keuringsdienst wordtuitgebreid, maar die mensen staan niet naast je vrachtwagen om 2 uur 'snachts.' Het enige wat zijn sector echt verder helpt, is een zogenoemde seamlessborder, zegt Mulder. Dat betekent dat een vrachtwagen maar één keer door dedouane gaat of in Nederland of in het Verenigd Koninkrijk in plaats van tweekeer. Als die afspraak al gemaakt kan worden met de Britten, is het eerst nogzaak dat de Nederlandse Douane over de juiste IT-systemen beschikt om zoiets teregelen. 'Of dat op tijd lukt? Daar zet ik echt grote vraagtekens bij."

 
Bron: VNO NCW
Publicatiedatum: