Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bee Deals werpen hun vruchten af"

In en rond het Brabantse Etten-Leur kwamen de ondertekenaars van Bee Deals bijeen om elkaar in de ogen te kijken en aan te spreken op ieders bijdrage aan de leefomgeving van bijen. Het leverde een aansprekende bijeenkomst op, waarmee de partijen de komende 2 jaar enthousiast verder kunnen. Gezamenlijk actie ondernemen werkt.

Het was hoog tijd om – na bijna 3 jaar – de balans op te maken. Wat heeft het initiatief Bee Deals tot nu toe opgeleverd? Donderdag 17 november kwamen ruim 40 van de deelnemers aan Bee Deals bijeen in Etten-Leur, Zundert en Prinsenbeek. Telers van groenten en fruit. Maar ook vertegenwoordigers van supermarkten, groente- en fruitcoöperaties, gemeenten, waterschappen, drinkwaterbedrijven. In de afgelopen 2,5 jaar sloten zij, keten- of gebiedsgewijs, concrete afspraken over het verbeteren van de leefomgeving van bijen, zowel wilde als honingbijen. In het besef dat bijen onmisbaar zijn voor onze voedselvoorziening.


Gesprek tussen 'Bee Deal' telers van Jumbo op het bedrijf van aardbeienteelster Nancy Pertijs.

De afspraak, of deal, blijkt een effectief middel om iedereen in beweging te krijgen. Zo sprak Jumbo Supermarkten met tientallen van haar leveranciers van AGF af dat in de teelt gewerkt wordt aan meer voedsel en nestgelegenheid voor bijen en andere bestuivers. Ook in het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen wordt rekening gehouden met bijen. Omgekeerd kunnen de telers daardoor op vastere relaties met Jumbo rekenen en wordt nader onderzocht wat de knelpunten en extra kosten zijn van bijvriendelijk telen. Ook communiceert Jumbo over de Bee Deals in klantenmagazine 'Hallo Jumbo'.

In alle zeven Bee Deals spreken de ondertekenaars elkaar op basis van gelijkwaardigheid aan en betrekken elkaar bij de acties. Zo zaaien de boomkwekers in Boskoop bijvriendelijke mengsels in op kopakkers en braakgronden en spreken de gemeente aan op bij vriendelijk maar onkruidvrij bermbeheer. En in Cranendonck richt drinkwaterbedrijf Brabant Water een wingebied bij vriendelijk in en schakelt daarvoor medeondertekenaar loonbedrijf Snoeijen in.


Gedeputeerde Johan van den Hout (Provincie Noord-Brabant) spreekt de deelnemers van de Bee Deals toe.

Ook de provincie Noord-Brabant is een belangrijke sponsor en deelnemer in Bee Deals. Gedeputeerde Johan van den Hout benadrukte in Prinsenbeek dat Bee Deals de ruimte biedt aan alle deelnemers, zowel individuele fruittelers als inkopers van supermarkten als wethouders van gemeenten, elkaar aan te spreken. Om dit te illustreren riep de gedeputeerde het drinkwaterbedrijf op om voortaan in de communicatie met de klanten ook Bee Deals mee te nemen. "Het enige contact wat ik als klant nu heb met Brabant Water is de jaarlijkse rekening. Ik vind het ook belangrijk om te horen dat het drinkwaterbedrijf actief werkt aan het helpen van de Brabantse bijen."

Voor meer informatie:
www.clm.nl
Publicatiedatum: