Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan Geeroms (Euler Hermes):

Online verkoop groenten en fruit verandert handel rigoureus

De online verkoop van groenten en fruit neemt exponentieel toe. De trein rijdt en gaat steeds sneller. Met alle gevolgen van dien voor de hele keten. Op tijd inhaken is belangrijk om straks niet met lege handen achter te blijven. Alleen een website laten bouwen is niet voldoende. Dat stelt Johan Geeroms, die enkele highlights bespreekt van het rapport 'Ontwikkelingen in Foodservice' van LEI-Wageningen UR.

10 miljard euro
De onderzoekers vergelijken de toekomst van groenten en fruit met de consumentenelektronica in Nederland. Wie 10 jaar geleden zei dat een kwart van deze handel via internet zou gaan lopen, werd voor gek verklaard. Nu is het zover. Jaarlijks kopen we via het internet voor meer dan 10 miljard euro aan elektrische apparaten. Die stormachtige ontwikkeling staat groenten en fruit ook te wachten, zo citeren de LEI-onderzoekers Daan Koek van Online Food bij PostNL.

Nu al is het segment food een van de grootste groeiers online. Vergelijken we de online bestedingen van het 3e kwartaal in 2015 met het hetzelfde kwartaal een jaar eerder dan komen we uit op een stijging van 42%. Nominaal gaat het nog om een stijging van 174 miljoen euro. Maar als je de trend in een grafiek plaatst, zie je een scherpe lijn omhoog.

Foodbox

Ooit gehoord van Streekbox, Biobox, de Allerhande Box of HelloFresh? Online bestellen consumenten dozen vol. De klant klikt aan wat erin moet en waar de box afgeleverd of opgepikt moet worden. Zo zijn er ook boxen voor complete (vers)maaltijden. Ruim een kwart van de Nederlanders overweegt in 2016 een maaltijdbox te bestellen, zo staat in het LEI-onderzoek. Dat is ook niet gek met het toenemend aantal tweeverdieners. Hun kostbare tijd besteden ze liever aan iets anders dan aan boodschappen doen. Volgens het LEI-rapport dringt zich de vergelijking op met andere sectoren die ontwricht werden door internet. "Wat Amazon deed met de boekenmarkt en Zalando met de kledingbranche doet de foodbox met de voedingsmiddelensector."

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, sprak afgelopen december over een nieuw kerstrecord. "De online kerstaankopen bereikten in 2015 een recordhoogte," zei hij. "Het gaat daarbij niet alleen om kerstgerelateerde producten en cadeaus, maar ook om de online aankopen van eten en drinken voor de feestdagen. Je kunt je hele kerstdiner online bestellen."

Online ook voor de handel steeds gewoner
Ook professionele afnemers raken steeds meer gewend aan het online oriënteren en kopen. Ze zitten steeds minder te wachten op beurzen, buitendiensten of brochures. Alleen aanbieders van AGF-producten met een passende digitale infrastructuur kunnen hierop aanhaken. Dat sluit ook aan bij het opereren in de B2B-markt, waarbij 24/7 bereikbaarheid en beschikbaarheid het uitgangspunt zijn.

Het LEI-rapport benoemt enkele voorwaarden waarop ingespeeld dient te worden bij de online handel van groente en fruit:
  1. Zorg dat producten onderscheidend zijn: lokale producten, natuurlijke producten, duurzame producten, herkenbaar gelabelde producten;
  2. Garandeer de kwaliteit: houdbaarheid verbeteren, procesbewerkingen voor voedselveiligheid verbeteren, koeling tot aan de laatste schakel in de keten garanderen;
  3. Anders verpakken: beschadiging voorkomen, handig verpakken, aantrekkelijk verpakken, besparen op bepakking;
  4. Slimmere logistieke ketens: de afzet van AGF-producten naar branchevreemde plekken vraagt om nieuwe logistieke oplossingen;
  5. Vindbaarheid in een digitale omgeving: maak aanbod digitaal aantrekkelijk en dus snel vindbaar. Zorg voor een actueel digitaal voorraadniveau. Wees online up-to-date).
Omnichannel-aanpak
De nieuwe manier van aankopen verlangt een zogeheten omnichannel benadering van de hele markt. De consument moet moeiteloos kunnen schakelen tussen verschillende kanalen, offline én online. Van directbuy via je mobiel, online winkelmanden vol etenswaren tot goed bereikbare afhaallocaties en expresdiensten. Producenten, handelaren en retailers zullen samen moeten zoeken naar de beste oplossingen om te voldoen aan de wensen van de klant.

Bron: Euler Hermes
Publicatiedatum: