Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"ING: "Nederland onvoldoende aangehaakt op groeiregio’s in Duitsland"

De Nederlandse export naar Duitsland wordt gedomineerd door Noordrijn-Westfalen. Bijna 40% (€ 38,5 miljard) gaat naar deze regio. Helaas bungelt Noordrijn-Westfalen
onderaan de lijst van economische groeiers. De lidstaten Baden-Württemberg en Beieren staan bovenaan, maar hun belang in de Nederlandse export is met 22% veel minder groot.

Voor exporteurs is Baden-Württemberg de meest kansrijke opstap voor verbreding naar het zuiden. Deze deelstaat heeft een bloeiende machine-industrie, waar langzaam maar zeker meer wordt uitbesteed aan toeleveranciers. Bovendien is de ligging langs de Rijn gunstig voor binnenvaartroutes en worden die nog onvoldoende benut.

In Beieren liggen de exportkansen vooral in de elektrotechnische en de transportmiddelenindustrie. Die zijn daar groot en succesvol. Het winnen van marktaandeel is hier echter lastig. Historisch zijn Beierse industriebedrijven
meer op Oostenrijk en Tsjechië gericht en daarnaast is de deelstaat over water minder goed bereikbaar. Dit maakt zakendoen een uitdaging en dit vraagt om investeren in spoor en relaties.

Hoewel de groeikansen meer richting het zuiden van Duitsland liggen, blijft investeren in de relatie met Noordrijn-Westfalen nodig. Daarvoor is de regio simpelweg te belangrijk. Het gebied ligt dichtbij, zowel geografisch als
cultureel, en er is een sterke logistieke verbinding. Met Duisburg, de grootste binnenhaven van Europa, is er een cruciale schakelfunctie voor groei van containervervoer. Daarnaast kunnen Nederland en Noordrijn-Westfalen elkaar
versterken in de transitie naar een duurzamere economie. Beide gebieden zijn nog altijd relatief sterk afhankelijk van (fossiele) grondstoffen.

Lees de volledige analyse in het rapport van de ING.
Publicatiedatum: