Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

4 ton voor promotie AGF in Duitsland

Tholen - 434.753 euro is er komend jaar beschikbaar om vanuit Nederland en België groenten en fruit te promoten in Duitsland. De helft van dat geld is afkomstig van de Europese Unie en is toegekend aan VLAM en het GroentenFruitBureau. De andere helft is door deze organisaties zelf samengebracht. Dat blijkt uit een publicatie van de Europese Unie. Het gaat om nieuwe promotiecampagnes.

In totaal zijn er voor de komende drie jaar 41 nieuwe programma's goedgekeurd. Die hebben een totaalwaarde van 130 miljoen euro, waarvan de helft afkomstig is van de EU. Het geld wordt gebruikt om agro-producten in en buiten de EU te promoten.

Niet alleen VLAM en het GroentenFruitHuis ontvangen subsidie. Zo gaat er de komende twee jaar 425.000 euro naar de NAO om in Nederland de aardappel te promoten. De organisatie legt zelf ook dit bedrag neer. Bionext ontvangt 889.143 euro en telt zelf eenzelfde bedrag neer voor de promotie van biologisch product. Ook Bulgaarse, Griekse, Britse, Ierse, Franse, Italiaanse, Spaanse, Poolse en Roemeense organisaties krijgen geld voor de promotie van AGF. In België ontvangt VLAM verder subsidie voor de promotie van melk- en vleesproducten.

Promotie groenten fruit
Zeventien programma's richten zich op de Europese markt en maar liefst 24 projecten richten zich op landen buiten de EU. Dat is een flinke verandering ten opzichte van de vroegere verhoudingen. Oorzaak hiervan is de 30 miljoen die uitgetrokken is voor het ontdekken van nieuwe markten naar aanleiding van de Russische boycot.

Opvallend genoeg zijn er nauwelijks buitenlandse organisaties die het zien zitten om hun product in Nederland of België te promoten. Alleen de Schotse Quality Meat organisatie legt hier geld voor neer. Met 1,2 miljoen euro, door de EU verdubbeld tot 2,4 miljoen euro, promoten zij het traditionele, Schotse vlees de komende jaren. Dat geld is wel het totaalbedrag voor promotie in Duitsland, België, Denemarken, Nederland, Groot Brittannië en Zweden.

Bekijk de nieuw goedgekeurde projecten hier.
Publicatiedatum: