Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU meer budget promotie landbouwproducten

Ondanks verzet van Nederland gaat de Europese Unie het budget voor de promotie van landbouwproducten flink verhogen. In 7 jaar gaat het jaarlijkse bedrag van 61,5 miljoen euro naar 200 miljoen euro in 2020. Zo moet de concurrentiepositie van Europees voedsel en landbouwproducten verbeteren, met name in landen buiten de EU. Het geld komt uit de EU-meerjarenbegroting.

De Europese ministers van Landbouw stemden op 13 oktober in Luxemburg in meerderheid in met het eerder hierover bereikte akkoord tussen de Europese Commissie en het Europees Parlement. Nederland stemde, net als Zweden en Groot-Brittanniƫ, tegen de plannen. Het bedrag is te hoog. Bovendien moet de sector zelf voor promotie betalen, dat moet niet Europa doen, meent Nederland.

De maandag goedgekeurde plannen staan los van maatregelen om het Russische importverbod op Europees groente en fruit op te vangen.

Publicatiedatum: