Tholen - Het Knoblauchsland, gelegen tussen de steden Neurenberg, Fürth en Erlangen, is al jarenlang een gerenommeerd tuinbouwgebied, met een groeiende focus op de teelt onder glas die de afgelopen drie decennia steeds belangrijker is geworden. De vele innovatieve tuinbouwbedrijven in de regio profiteren van de ondersteuning van Franken-Gemüse, een betrouwbare partner op het gebied van afzet en dienstverlening, die zowel de regionale als de nationale retailketens voorziet. Toch zijn ook hier de uitdagingen van de commerciële tuinbouw niet onopgemerkt gebleven, zoals recentelijk bleek tijdens een rondje langs een aantal regionale telers.
Florian Wolz, Franken-Gemüse Knoblauchland
Met de Franken-Gemüse Knoblauchsland, de in 2022 opgerichte Franken-Gemüse Vertriebs en de Franken-Gemüse Bio beschikken de ongeveer 40 leden over een solide, centraal georganiseerde en diep gewortelde partner in de regio. In 2023 behaalde de Franken-Gemüse Vertriebs een omzet van maar liefst 140 miljoen euro, waarvan meer dan 95 procent afkomstig was van de Duitse retail. Florian Wolz, directeur van de organisatie, benadrukt dat het coöperatiemodel nog steeds succesvol is: "Helaas worden we vaak als een traditionele handelaar gezien. Maar een handelaar koopt alleen wat hij nodig heeft, terwijl een coöperatie verkoopt wat de telers kunnen leveren. Dit is een fundamenteel verschil tussen beide modellen."
Het echtpaar Häring
Wat Franken-Gemüse vooral onderscheidt, is het volledige dienstverleningspakket dat het aan de telers biedt. "Van certificering tot eigen merkverpakking: wij ondersteunen de tuinders in elke stap," aldus Wolz, die in 2024 zijn twintigjarig jubileum bij het bedrijf viert. Om ook in de toekomst concurrerend te blijven, wordt er momenteel een gloednieuw versopslagcentrum gebouwd tegenover de huidige locatie, dat in de tweede helft van het jaar operationeel moet zijn. Wolz voegt toe: "Ons doel is om alle benodigde expertise hier onder één dak te combineren."
Willi Sippel
Uitdagingen door virusdruk en energiecrisis
De energiecrisis heeft de glasteelt in het Knoblauchsland zwaar getroffen, bevestigt Simon Höfler, die in 2021 begon met de teelt van mini-komkommers onder belichting. "De gestegen energiekosten hebben ons flink geraakt. Zolang we goede opbrengsten en prijzen hadden, konden we de extra kosten nog redelijk opvangen, maar in het afgelopen seizoen (2024) was dat helaas niet mogelijk. Achteraf gezien zou ik die investering niet meer hebben gedaan. Toen we destijds in de belichtingsinstallaties investeerden, waren de gasprijzen nog relatief laag, waardoor de berekeningen toen heel anders waren dan nu," aldus Höfler.
Ook Willi Sippel wijst op de impact van de energiecrisis op de plantdata. "Tot 2023 plantten we onze tomaten altijd rond week 2, maar door de exponentieel gestegen energiekosten moeten we de teelt nu pas in week 4 starten." Een andere uitdaging voor de groentetelers is het Tomato Brown Rugose Fruit Virus. De druk van dit virus heeft veel telers ertoe aangezet afscheid te nemen van beproefde rassen en hun teeltpercelen vorig jaar opnieuw in te richten met nieuwe, resistente variëteiten. Sippel vertelt: "In het eerste seizoen na de overstap hebben we helaas veel leergeld betaald. Er waren veel problemen, zoals rot, barstende en te kleine vruchten. Al met al moesten we vooral bij de trostomaten (ongeveer drie kwart van onze totale tomatenproductie) aanzienlijke verliezen incasseren, omdat we per vierkante meter aan het einde van het jaar zo'n 15-20 procent minder opbrengst hadden. Om de risico's te spreiden, hebben we dit jaar iets minder trostomaten geplant en meer andere tomatenrassen aangeplant. Gelukkig hebben we vorig jaar enkele nieuwe hoog resistente trostomatenrassen getest, waarvan er één behoorlijk goed presteerde. Deze hebben we dit jaar op grotere schaal aangeplant."Simon Höfler
Specialisatie en assortimentsuitbreiding
Tot de populairste en meest geconsumeerde kasgroenten behoren nog altijd komkommers, tomaten en paprika's. De glastelers in Franken staan echter niet stil op het gebied van innovatie. Zo heeft de familie Höfler zich de afgelopen vijf jaar toegelegd op de teelt van gember. Höfler: "Toen we het verkooppotentieel van regionale gember op de groothandelsmarkt ontdekten, hebben we de productie snel opgeschaald. In de teelt bleek echter dat vruchtwisseling behoorlijk uitdagend is: bij herhaalde aanplant op hetzelfde perceel daalt de opbrengst aanzienlijk. Van de oorspronkelijke klanten in de Duitse retailketens die onze gember hadden opgenomen, is er helaas slechts één overgebleven, en deze heeft zijn afname aanzienlijk verminderd." Dit leidde er vorig jaar al toe dat een deel van de gember moest worden weggegooid. "Daarom hebben we besloten om de teeltcapaciteit dit jaar te halveren van ongeveer 0,7 hectare naar de helft."
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Franken-Gemüse
Raiffeisenstraße 200
90427 Nürnberg
Tel. 0911 934830
[email protected]
www.franken-gemuese.de