Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miguel Demaeght, BelOrta:

“Er is hard gewerkt aan de uniformiteit van bramen, ik verwacht dat dit een springplank is”

Tholen - Zachtfruit is al jaren een lieveling van de consument. Maar niet alle soorten zijn even geliefd of – misschien beter – bekend. Waar bijvoorbeeld de blauwe bes jaarrond in de schappen van de supermarkt te vinden is, is de rode bes een stuk moeilijker te vinden en hoe zit het eigenlijk met de braam?

"Die ligt vaak naast de blauwe bes en de framboos, maar in veel kleinere volumes. Waar de penetratiegraad van bijvoorbeeld aardbeien 80 procent is en voor frambozen rond de 40 procent, is dat voor de braam 12 procent. 88 procent van de Belgische consumenten koopt dus geen bramen. Dat wil zeggen dat het product minder bekend is en nog grote groeimogelijkheden heeft," duidt Miguel Demaeght, Divisiehoofd Fruit van BelOrta de potentie van de braam in dit eerder in vakblad Primeur verschenen artikel.

Herhalingsaankopen
Toch ziet Miguel dat de consument die bramen koopt, terugkomt voor een herhalingsaankoop. Er is dan ook hard gewerkt aan de kwaliteit van bramen, geeft hij aan. "Als je bijvoorbeeld frambozen of aardbeien eet, weet je dat elke vrucht in de verpakking ongeveer hetzelfde zal smaken. Bij bramen kon je voorheen binnen hetzelfde potje al eens een verschil hebben dat de ene braam zoet was en de andere zuur. Er is een grote inhaalbeweging geweest op dat vlak de laatste jaren, onder andere door de introductie van nieuwe rassen, maar ook door bestaande rassen beter te leren kennen en op het juiste oogstmoment te plukken. Er is gewerkt aan de uniformiteit, zodat elke braam hetzelfde smaakt. Ik verwacht dat dit een springplank is naar hogerop."

Want Miguel is ervan overtuigd dat er nog veel mogelijkheden voor de afzet van bramen liggen. Daarvoor kijkt hij bijvoorbeeld naar het Verenigd Koninkrijk, waar de verkopen van deze zachtfruitsoort al veel hoger liggen. Of naar Canada, waar een verpakking van 340 gram bramen geen uitzondering is. "Er zijn dus zeker nog mogelijkheden, maar dat daar inspanningen voor moeten gebeuren, is zeker."

Grotere verpakking
Eén van de aspecten die BelOrta daarvoor verkent, is het volume per verpakking. Waar de standaard verpakking 125 gram bevat, zijn vorig jaar op kleine schaal goede ervaringen opgedaan met verpakkingen van 250 gram, merkt Miguel op. "We willen bij onze klanten blijvend aandacht schenken aan de mogelijkheid voor een grotere verpakking." Het moment om dat te doen, is als er veel bramen beschikbaar zijn. "We hebben in de bramenteelt niet echt te maken met productiepieken, maar vanaf midden juni tot half september hebben we voldoende bramen beschikbaar die we aan marktconforme prijzen in de markt kunnen zetten. Dat zou het moment zijn om op een 250 grams verpakking over te schakelen."

Een andere manier waarop BelOrta de braam onder de aandacht van de klant brengt, is door standaard het hele zachtfruitpakket – blauwe bes, framboos, braam, rode bes en stekelbes (kruisbes) – aan te bieden. "Wij spreken nooit over een enkele soort, maar altijd over alle vijf. We noemen dat de 'small five'. Het moet niet altijd de big five zijn, wij bieden de small five aan," zegt Miguel lachend. "Wij denken dat het een voordeel is om, zeker in het Belgische seizoen, het gehele zachtfruitpallet aan te kunnen bieden. Die soorten kannibaliseren elkaar niet. Het is niet omdat de consumenten rode bessen meenemen, dat ze geen blauwe bessen kopen. Het werkt aanvullend."

Nieuwkomer Bestum
De afgelopen jaren heeft BelOrta zich vooral op de bramenmarkt gericht met de rassen Loch Ness en Sweet Royalla, dit jaar komt daar ook het nieuwe ras Bestum bij. "Daar hebben we goede verwachtingen van en we kijken reikhalzend uit naar de reactie van de consument op het veelbelovende ras. We zijn volop aan het kijken hoe de smaak, zoetheid en aciditeit van het ras door de consument wordt ervaren."

Een belangrijk aspect, want de smaak moet enerzijds aansluiten bij de smaakvoorkeuren van de consument, maar zeker ook bij die van de nieuwe generatie, merkt Miguel op. "We moeten vooral de volgende generatie overtuigen om bramen te eten. Een generatie waarvan we weten dat die is grootgebracht met zoete smaken. We moeten dus ook verder denken, maar vanwege de evolutie naar zoetere bramenrassen hebben we er het volle vertrouwen in dat de volgende generatie – die toch een inhaalbeweging aan het maken is op vlak van gezond eten – niet hoeft te zeggen: 'Bramen zijn niet lekker, want ze zijn zo zuur'," besluit Miguel.

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Belorta
Tel: +32 15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be