Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ruim € 2 mld omzet voor HelloFresh in eerste kwartaal, aantal klanten daalde wel

HelloFresh heeft haar financiële resultaten voor het eerste kwartaal van 2023 gepubliceerd. In Q1 2023 behaalde HelloFresh een recordkwartaalomzet van € 2,02 miljard, wat overeenkomt met een omzetgroei van 5,3% (Q1 2022: € 1,92 miljard , 3,3% constante wisselkoersgroei).

HelloFresh registreerde een aanhoudende stijging van de gemiddelde bestelwaarde tot € 61,2 (+8,9% op basis van constante wisselkoersen, Q1 2022: € 55,1). Het aantal actieve klanten per kwartaal daalde zoals verwacht ten opzichte van Q1 2022 met 4,8%, gezien de Covid-effecten die nog steeds heersen in de vergelijkende periode, maar nam significant sequentieel toe vergeleken met Q4 2022 met circa een miljoen tot 8,11 miljoen. Het gemiddelde aantal bestellingen per kwartaal per klant bleef voor de HelloFresh Group stabiel op 4,0, waarbij beide segmenten consistent presteerden.

Deze consistente prestatie op het gebied van bestelcijfers was voornamelijk te danken aan voortdurende verbeteringen aan het product, zoals een groter assortiment, meer opties om individuele ingrediënten te wisselen en meer flexibiliteit in bezorgmomenten en sluitingstijden.

In Q1 2023 verhoogde HelloFresh haar contributiemarge met 1,1 procentpunt tot 26,3% als percentage van de omzet (Q1 2022: 25,2%). De ontwikkeling van de marge werd voornamelijk gedreven door verdere efficiëntieverbeteringen in de productieactiviteiten van HelloFresh. In termen van aangepaste EBITDA bereikte HelloFresh
€ 66,1 miljoen (Q1 2022: € 99,3 miljoen), met een groepsmarge van 3,3%, ondanks hoge seizoensgebonden marketingkosten en inflatiegedreven stijging van inkoopkosten. Het is belangrijk op te merken dat het eerste kwartaal van dit jaar nog steeds wordt vergeleken met een door een pandemie getroffen periode in 2022.

“Dankzij onze sterke diversificatie over regio's, merken en bedrijfsmodellen konden we navigeren in een volatiele macro-economische omgeving en ons sterke en winstgevende groeipad in 2023 voortzetten. Onze belangrijkste focus is nu om onze klantpropositie verder uit te breiden en onze klanten een nog beter ervaring en nog meer maaltijdoplossingen om uit te kiezen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit de winstgevendheid van onze maaltijdkitactiviteiten verder zal stimuleren. Tegelijkertijd blijven we erg enthousiast over de groeivooruitzichten van onze kant-en-klare business. Gezien onze gediversifieerde portefeuille van geografische gebieden en merken zijn we goed voorbereid op toekomstige groei en zijn we op de goede weg om 's werelds leidende groep voor geïntegreerde voedingsoplossingen te worden", zegt Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh.

Herbevestigde vooruitzichten voor 2023
HelloFresh herbevestigt haar vooruitzichten voor het boekjaar 2023 en verwacht een omzetgroei voor de HelloFresh Group op basis van constante wisselkoersen van c. 2% tot 10%. Het management verwacht voor het volledige jaar 2023 een aangepaste EBITDA voor de HelloFresh Group tussen € 460 miljoen en € 540 miljoen.

Bron: HelloFresh
________________________________________

Publicatiedatum: