Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BayWa Global Produce bestrijdt economische dynamiek met investeringen

Tholen - Ondanks dat BayWa AG - bestaande uit de divisies Energie, Landbouw en Bouw - in 2022 recordresultaten rapporteerde met een omzetstijging van 19,8 miljard in 2021 naar 27,1 miljard euro, lag de winst van BayWa Global Produce tot en met het derde kwartaal onder het niveau van het voorgaande jaar. BayWa Global Produce CEO Benedikt Mangold spreekt in dit interview dat recent in vakblad Primeur verscheen van “uitdagende tijden”. Hij merkt echter op dat de diversiteit en de verschillende entiteiten de groep sterk maken. 

“Wat voor ons vooral belangrijk is en onze kracht als BayWa Global Produce Group, is dat we verschillende entiteiten in onze portefeuille hebben met hun eigen bedrijfsmodellen en verschillende strategieën die ze volgen.” Investeringen zijn het antwoord van BayWa Global Produce op de uitdagingen die het op zijn weg vindt.

“Je zou kunnen zeggen dat we verkeerd geïnvesteerd hebben in moeilijke tijden, maar ik denk dat het tegendeel het geval is. We investeerden precies op het juiste moment. Meer dan ooit is het essentieel om de interne processen te controleren en te optimaliseren en de kosten laag te houden. Dat is waar wij ons met onze investeringen toe in staat stellen.”

In dit verhaal spreekt Benedikt Mangold samen met collega’s Gareth Edgecombe, CEO van T&G Global, de Nieuw-Zeelandse AGF-tak van BayWa Global Produce, bekend van de premium appelmerken JAZZ en Envy, en Falk Schlusnus, CEO van TFC, de in Nederland gevestigde importeur van exoten over onderwerpen als de huidige economische dynamiek, investeringen, kansen in Azië, genetica en nieuwe gebouwen in Nederland en Nieuw-Zeeland die klaar zijn voor de toekomst. Een toekomst waarvoor BayWa Global Produce, ondanks de huidige uitdagingen, nog steeds kansen ziet.

De wereld om ons heen was en is een uitdagende omgeving. Hoe heeft BayWa Global Produce het in deze onrust gedaan?
Benedikt Mangold: “Natuurlijk zijn het, zoals voor iedereen in de sector, uitdagende tijden. Voor de Europese markt zien we wel licht aan het einde van de tunnel en hopen we op een stijging van de vraag in de tweede helft van het jaar. Maar het is natuurlijk uiterst moeilijk te zeggen wat er tot dan gaat gebeuren."

"Belangrijker is dat we voorbereid zijn op wat komen gaat, en we hebben vrij zwaar geïnvesteerd in de verschillende entiteiten van onze Groep, waaronder ons Duitse fruitbedrijf, ons importbedrijf in Nederland en T&G in Nieuw-Zeeland, waarbij de Groep zich verspreidt over alle belangrijke markten, vooral in Azië.”

Gareth Edgecombe: “Terugkijkend op vorig jaar, was het ons derde seizoen met Covid en ons team heeft ongelooflijk hard gewerkt om een aantal beperkingen te omzeilen om onze verse producten te telen, te verpakken en te verkopen zodat consumenten over de hele wereld ervan konden genieten. Er waren echter een aantal tegenslagen."

"De gestegen kosten van levensonderhoud zetten de consumptie in sommige markten onder druk. Daarbovenop bleven we kampen met problemen in de wereldwijde toeleveringsketen en met hogere vrachtkosten. In Nieuw-Zeeland hadden we ook een gespannen groeiseizoen voor onder meer kiwi’s en appelen."

"De sector noemt het een van de moeilijkste appelseizoenen waarmee ze ooit te maken hebben gehad en waarin deze drie factoren samenkwamen. In sommige opzichten was 2022 dus een zeer uitdagend jaar, maar tegelijkertijd hebben we veel vooruitgang geboekt met onze strategie en een aantal opwindende initiatieven.”

Falk Schlusnus: “Het was een jaar met veel veranderingen voor het bedrijf vanwege de investeringen die we hebben gedaan in een nieuw gebouw en een bedrijfsterrein. Anderzijds was het natuurlijk een zeer uitdagend jaar vanwege de kostensituatie in de hele toeleveringsketen. Vooral de energiekosten stijgen, en je ziet de gevolgen daarvan in de hele toeleveringsketen. Bovendien werd Zuid-Amerika getroffen door veel regen, met zwakke oogsten van producten uit bijvoorbeeld Brazilië en Colombia."

"Dit maakte het er voor niemand in de sector gemakkelijker op. En natuurlijk werden de toeleveringsketens zelf verstoord door logistieke problemen, waardoor het fruit vaak met vertraging aankwam. Door deze omstandigheden was de Europese markt vorig jaar zeer volatiel. De mango- en avocadoprijzen liepen sterk uiteen en de oorsprong reageerde snel op de prijsniveaus op de Europese markt."

"Dit kan leiden tot een nog volatielere markt. We zien dat ons kerstseizoen eerder afliep dan gewoonlijk en dat het niet zo sterk was als in voorgaande jaren. Anderzijds zijn er ook in de exoten hogere en lager geprijsde producten, en daar zien we momenteel een verschuiving naar lager geprijsde producten. Wij hebben die ook in ons assortiment en het is een situatie waarmee iedereen te maken heeft. Het valt nog te bezien hoe de markt zich de komende maanden zal ontwikkelen.”


Gareth Edgecombe, Benedikt Mangold, Falk Schlusnus

Hoe zien jullie de huidige ontwikkelingen, gezien de economische dynamiek met inflatie, volatiele wisselkoersen en geopolitieke onrust?
Benedikt Mangold: “We hebben het nu over het conflict Rusland-Oekraïne in Europa, maar er zijn ook andere dreigende conflicten in de wereld die de handelsstromen mogelijk kunnen beïnvloeden. Dus moeten we natuurlijk voorbereid zijn en strategieën ontwikkelen om te volgen in geval van deze gebeurtenissen. Dat is waar wij ons, door onze investeringen in automatisering - waaronder robotica in verpakkingsprocessen - in staat stellen onze processen te optimaliseren en onze efficiëntie te vergroten."

"Ik ben ervan overtuigd dat degenen die deze moeilijke tijden zullen doorstaan, sterker uit deze situatie zullen komen. Het valt te verwachten dat niet iedereen het zal redden, en ik ga ervan uit dat we aan de telerskant en ook op het niveau van de tussenproducten enige consolidatie zullen zien."

"Vooral in tijden als deze is het belangrijk om de handen ineen te slaan en nog nauwer samen te werken. Wat voor ons vooral belangrijk is, en onze kracht als BayWa Global Produce Group, is onze diversiteit aan producten en bedrijfsmodellen met verschillende strategieën. En deze gediversifieerde aanpak binnen onze Groep maakt ons sterk.”

Gareth Edgecombe: “Als we door de lens van T&G naar de korte termijn kijken, zijn er enkele belangrijke verbeteringen in onze omgeving. De arbeidsomstandigheden zijn veel beter dan tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie. De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de logistiek lijken aanzienlijk te verbeteren. Wij zien veel positieve ontwikkelingen op belangrijke markten, vooral in Azië."

"Hoe China zich het komende jaar zal ontwikkelen is nog een beetje onzeker, maar over het algemeen zien we in heel Azië een zeer sterk consumentenvertrouwen en economische activiteit. In Europa, in het VK en in Duitsland, is de markt krap. Hier zijn de gevolgen van de inflatie bijzonder merkbaar."

"In dit soort tijden komt de kracht van ons bedrijfsmodel tot uiting, omdat ons team ter plaatse zit en de situatie volledig begrijpt en proactief kan samenwerken met onze klanten, telers en leveranciers. Dit stelt ons in staat het beheer van onze portefeuille te optimaliseren en kansen te maximaliseren om onze geweldige merken verder te laten groeien.”

“Wij investeren actief in de lange termijn waarbij onze investeringen gericht zijn op de groei van de veerkracht van ons bedrijf door automatisering, aantrekkelijke merken en de voortdurende ontwikkeling van onze belangrijkste Aziatische markten om ervoor te zorgen dat we goed voorbereid zijn op de toekomst."

"Als je naar de wereldwijde dynamiek kijkt, wordt Europa voor ons als exporteur uit Nieuw-Zeeland moeilijker, maar tegelijkertijd ontstaan er in Azië aanzienlijke mogelijkheden voor de consument, elk met zijn eigen groeicurves en voorkeuren. Dat is echt spannend.”

Falk Schlusnus: “De afgelopen jaren hebben verschillende crises onzekerheid en volatiliteit op de markten gebracht, vooral op die van de overzeese handel. Maar niet elk product dat je in Europa zou willen kopen, is ook echt in Europa te krijgen. Wat de exoten betreft, zijn de belangrijkste bronnen Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Azië. Wij zouden graag meer in Europa kopen, maar de klimaatverandering maakt het hier nog moeilijker."

"Dat zie je in Spanje, Italië, Griekenland en Noord-Afrika. Dat betekent voor ons dat de overzeese toeleveringsketen zelf efficiënter en zo kort mogelijk moet zijn. Luchtvracht is natuurlijk een punt voor de toekomst en dat brengt ons - en gelukkig de hele Groep - in de richting van het ontwikkelen van fruitgenetica die ons daadwerkelijk in staat stelt luchtproducten op containerbasis te verzenden. Dat heeft enerzijds te maken met houdbaarheid, maar ook met een verschuiving van herkomst om de transittijd te verkorten.”


T&G exporteert onder meer Envy appelen en ziet dat waar de Europese markt wat terugloopt, de Aziatische markt kansen biedt

Waar zien jullie nieuwe kansen voor verse producten?
Gareth Edgecombe: “De ontwikkeling van nieuwe rassen met verbeterde groei- en smaakeigenschappen biedt de wereldwijde bedrijfstak opwindende nieuwe mogelijkheden. Dit is een verandering die al gaande is en de intellectuele eigendom en nieuwe plantengenetica die wij met ons VentureFruit™-bedrijf in die ruimte kunnen brengen, zullen echt interessant zijn."

"Natuurlijk is een deel van wat we ook doen om onze sector te helpen zich aan te passen aan de klimaatverandering, de ontwikkeling van genetica die beter bestand zijn tegen een opwarmend klimaat, zoals we doen via het Hot Climate Partnership, waarvan VentureFruit de exclusieve handelspartner is. Er is veel belangstelling voor deze rassen die de toenemende uitdagingen bij de teelt van kwaliteitsfruit in het licht van de klimaatverandering aanpakken.”

Benedikt Mangold: “Genetica is een sleutel tot nieuwe mogelijkheden. In het verleden ging het alleen om houdbaarheid, maar het gaat om veel meer. Eerst en vooral moet een nieuw ras werken voor de teler. Dat is precies waarom T&G’s VentureFruit business als commercialiseringspartner betrokken is bij het Hot Climate Partnership."

"De appel- en perenrassen van dit samenwerkingsverband stellen telers in staat om fruit van hoge kwaliteit en met een geweldige smaak te telen, ondanks de steeds zwaardere teeltomstandigheden van extreme dagtemperaturen in combinatie met warmere nachten. Het levert dus betere oplossingen op voor telers, consumenten en retailers.”

Begin januari is TFC verhuisd naar een nieuwe en grotere locatie in Waddinxveen, waardoor de verwerkingscapaciteit kan worden uitgebreid. Wat gaat de nieuwbouw jullie brengen?
Falk Schlusnus: “In de tweede week van januari hebben we onze verhuizing kunnen afronden. Het hele jaar 2023 staat in het teken van het in gebruik nemen van de hele locatie en het zo efficiënt mogelijk benutten van de capaciteiten. Dat brengt meer kleine, slimme investeringen in automatisering met zich mee die we in de oude vestiging niet konden doen."

"Tot dusver zien we een veel efficiëntere werkomgeving met een verbeterde logistiek. Efficiëntie is het belangrijkste aspect en we hebben op dat gebied enorme verbeteringen doorgevoerd. Dit heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid. Het is moeilijker geworden om jonge mensen voor onze sector aan te trekken - ook vanwege de Covid-crisis. De nieuwe faciliteit toont ook ons potentieel als werkgever voor de toekomst. Dat is belangrijk voor ons.”

“Naast de lopende investeringen hebben we geïnvesteerd in koeling en nieuwe rijpingsfaciliteiten. Soft ripening is een technologie waarvan we de capaciteit bijna hebben verdrievoudigd vanwege de vraag van klanten. Zij zijn zeer tevreden over de perfect rijpe en ready-to-eat producten door het rijpingsproces. We hebben ook onze opslagcapaciteit in Waddinxveen aanzienlijk kunnen uitbreiden, die nu dubbel zo groot is als op de oude locatie."

"En in samenwerking met de duurzame energie-entiteit van BayWa Group zullen we een zonne-energiecentrale op ons dak installeren om onze eigen energie te produceren. Uiteindelijk was het nieuwe gebouw de noodzakelijke stap om TFC toekomstbestendig te maken, maar ook voor onze hele Groep, want het brengt ons in de positie om de draaischijf te zijn voor alles naar Centraal-Europa."

"T&G zal gebruik kunnen maken van opslagcapaciteit in Europa voor het tegenovergestelde seizoen. Wij willen dat potentieel via ons netwerk benutten. Het nieuwe gebouw is waar het allemaal samenkomt, zodat we de toekomst kunnen beginnen.”


Na een proef met bessen, test BayWa Global Produce de Agri-PV installatie met appelen

Innovatie is één van uw strategische pijlers. Welke nieuwe projecten bekijkt u momenteel?
Benedikt Mangold: “Er is AgriPV - een opstelling met zonnepanelen - waarvoor we momenteel proefprojecten draaien binnen onze Groep. Er is een succesvol project geweest in Nederland met bessen en we kijken nu of we deze technologie kunnen gebruiken voor appels. We moeten zien voor welk soort fruit het werkt en van daaruit verder gaan. We hebben ook contact met enkele van onze wereldwijde leveranciers."

"Het wordt steeds belangrijker, aangezien retailers ook kijken naar de koolstofuitstoot in de toeleveringsketen. Ook voor hen kan dit een interessante kans zijn om hun CO2-voetafdruk in de hele waardeketen aanzienlijk te verminderen. Voor ons als tussenpersoon in de waardeketen is dit natuurlijk belangrijk. Het ziet er veelbelovend uit en het werkt voor bessen. Voor appels moeten we meer ervaring en gegevens verzamelen. Als het werkt, zien we een enorm potentieel en veel telers volgen de ontwikkelingen op dit gebied op de voet.”

“Zelfs in deze momenteel uitdagende tijden is het belangrijk om onze duurzaamheidsstrategie te volgen, niet alleen in onze eigen activiteiten, maar in de hele toeleveringsketen, want persoonlijk zie ik alle investeringen in duurzaamheid als een integraal onderdeel van wat we in onze sector doen."

"Ik denk dat als we eenmaal door deze moeilijke tijden heen zijn, de discussie over duurzaamheid meer dan ooit zeer aanwezig zal zijn onder consumenten en daarom is het belangrijk om onze initiatieven verder aan te moedigen en niet af te remmen. Wij zien dit als een langetermijninvestering.”

Gareth Edgecombe: “Ook in Nieuw-Zeeland werken we nauw samen met het team om te zien of Agri-PV-installaties werken voor appels. Er zijn twee wegen. Ten eerste, hoe werkt het waar het telen van kwaliteitsappels betreft en ten tweede, hoe kunnen we omgaan met de economische aspecten van het terugsturen van de elektriciteit naar het net en de compensatie daarvoor? Ik denk dat het een lange weg is om ervoor te zorgen dat de hele economische levenscyclus werkt, maar het is ongetwijfeld een veelbelovende kans.”

Zien jullie bij alle uitdagingen in de wereld een verandering in de voorkeuren of het gedrag van de consument en verandert dat ook de bedrijfsvoering?
Falk Schlusnus: “Momenteel letten consumenten veel meer op het prijsniveau van de producten die ze kopen. In vergelijking met de kosten en het besteedbare inkomen zijn de dagelijkse boodschappen de eerste en meest praktische manier om daadwerkelijk geld te besparen. Dat is een logische verklaring voor wat er gebeurt. We zien een verschuiving naar goedkopere producten en we verwachten dat dit waarschijnlijk het eerste deel van het jaar het geval zal zijn.”

Gareth Edgecombe: “Wat appelen betreft, zien we dezelfde situatie in het VK en Europa, als gevolg van de stijgende kosten van de inflatie en de druk waarmee consumenten te maken hebben. Voor ons komt het erop aan zorgvuldig te begrijpen waar de markten zich bewegen en ervoor te zorgen dat onze verkoop- en bedrijfsplanning optimaal is afgestemd op die marktkansen."

"Praktisch gezien zou dat betekenen dat er minder volume van het zuidelijk halfrond naar de Europese markt gaat, zodat we ervoor kunnen zorgen dat we aan dat topsegment kunnen voldoen, maar dat er geen overaanbod ontstaat. Tegelijkertijd is er sprake van groei op veel Aziatische markten en hebben we grote kansen om te benutten."

"Het betekent wel dat je kwaliteit en je merken moeten voldoen aan de vastgestelde normen en de verwachtingen van de consument ten aanzien van je merk. Consumenten betalen veel geld voor je product, dus moet het een geweldige ervaring zijn. We doen veel moeite om ervoor te zorgen dat onze kwaliteitsnormen uitstekend zijn en dat onze productkwaliteit echt hoog is.”

“Als we naar andere productsoorten kijken, zijn blauwe bessen voor ons een belangrijk strategisch element. Er is een sterke consumentenvraag naar bessen en we werken samen met partners over de hele wereld om nieuwe variëteiten van wereldklasse te ontwikkelen die ons de mogelijkheid bieden om beter smakende bessen van de hoogste kwaliteit te telen en te kopen.”

Benedikt Mangold: “Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de markten, momenteel is er Europa aan de onderkant en Azië aan de bovenkant wat betreft het algemene consumentengevoel. Ik denk dat het ook afhangt van het product. Momenteel zien we op de Europese en Duitse markt dat consumenten vaak 2 kilo gunstig geprijsde lokale appels kopen."

"Dat zal weer veranderen, op lange termijn zien we dat premiumproducten en clubrassen weer belangrijker worden voor de consument, net als duurzame producten. Ik ben niet al te bang voor de vooruitzichten op korte en middellange termijn.”

Hoe speelt de klimaatverandering een rol in de activiteiten van BayWa?
Gareth Edgecombe: “In appels, onze grootste productcategorie, hebben we te maken met volatiliteit in volumes. Als gevolg van de klimaatverandering zien we zeker meer zware weersomstandigheden en daarom gaan we meer inspanningen leveren voor beschermde teelten, zoals ervoor zorgen dat onze boomgaarden goed zijn uitgerust met hagelnetten voor de toekomst."

"We zorgen er ook voor dat onze teeltlocaties over meer regio’s zijn verspreid, zodat we niet alleen het risico beperken, maar ons ook voortdurend aanpassen aan een veranderend klimaat. Op de zeer lange termijn, pakweg over 30 jaar, verwachten we dat de teeltgebieden in Nieuw-Zeeland verder naar het zuiden zullen opschuiven als het klimaat opwarmt."


T&G, onderdeel van BayWa Global Produce, legt zich onder meer
toe op de teelt en vermarkting van Jazz appelen

"We zorgen ervoor dat we begrijpen hoe dit eruit zou zien als het gaat om teeltgebieden. Ook plantengenetica die een veranderend klimaat aankan, speelt een belangrijke rol in onze toekomstgerichte strategie.”

Falk Schlusnus: “Aangezien wij wereldwijd inkopen, worden onze exoten op de een of andere manier altijd beïnvloed door weersomstandigheden en klimaatverandering. Europa, dat natuurlijk een bron is voor producten die hier kunnen worden geteeld, is de laatste jaren erg getroffen. In dit en vorig jaar had het weerfenomeen La Niña gevolgen voor de gewassen in Zuid-Amerika, wat betekent dat er veel regen en vochtigheid was."

"Dit is altijd van invloed op het kwetsbare fruit waarmee we te maken hebben. Uiteindelijk had dat een enorm effect op verschillende gewassen en rassen. Dit jaar krijgen we misschien te maken met het andere fenomeen: El Niño, wat betekent dat we misschien beter weer krijgen, wat leidt tot betere oogsten. Wij proberen onze aanvoer niet uit één, maar uit verschillende regio’s te halen om het hele jaar door een betrouwbare partner voor klanten te zijn."

"Natuurlijk zijn Zuid- en Centraal-Amerika belangrijke leveranciers, evenals Zuidelijk Afrika. We zijn altijd in staat om volumes veilig te stellen door onze inkoop van de ene naar de andere regio te verschuiven, afhankelijk van de individuele situatie.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl 

Voor meer informatie:
BayWa GP 
Tel: +49 89 9222-0
E: info@baywa-gp.com 
W: https://www.baywa-gp.com/