Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We hebben inmiddels een hele tomatenlijn speciaal voor horeca opgezet"

AGF-horecaleverancier Tomace groeit als kool

Tholen - Met zijn grondige kennis over tomaten kletste Mace Groenewegen op 17-jarige leeftijd zijn eerste order binnen. Dat smaakte naar meer. Mace richtte Tomace op en het groeit als kool. Hij veroverde in korte tijd de helft van het aantal horecazaken op Schouwen-Duiveland.

“Op dit moment is het heel rustig op het eiland. Er wonen weinig mensen, maar in de zomer komen er heel veel toeristen bij. De horeca is geheel ingericht op het toerisme, van culinaire restaurants tot de strandtenten en alles daartussen. Schouwen-Duivenland is misschien wel de meest toeristische trekpleister, richting Beverland is het ook behoorlijk druk,” vertelt Mace.

Zelf had hij vanaf zijn 15e jaar een bijbaantje in zo’n strandtent en viel het hem op hoe slecht de tomaten waren die het restaurant gebruikte. Mace: “Ik ben geboren en getogen op een kassenbedrijf waar we tomaten kweekten, dus van tomaten weet ik wel het een en ander af. Ik heb toen aangeboden om tomaten die bij mijn vader in de kas groeiden rechtstreeks aan hen te gaan leveren. Ik kende ook nog wel een aardbeienteler en zijn aardbeien ben ik ook al snel gaan leveren.”

Die eerste tijd was het pionieren. Mace was nog maar 17 jaar en mocht zelf niet autorijden. Zijn vriendin had al wel haar rijbewijs en die was bereid te helpen in de logistiek. “Ik werkte nog altijd in de horeca. Als ik dan ’s avonds thuiskwam, knipte ik ’s nachts om 12 uur de tomaten. De volgende ochtend stonden ze bij de klant. Zo is het allemaal begonnen.”

Tomatenlijn speciaal voor horeca
Mace bouwde het bedrijf op in coronatijd en bleef ook zijn opleiding aan de tuinbouwschool volgen. Hij maakte zijn opleiding af en werd er ondertussen steeds zekerder van dat zijn passie in de groenten- en fruithandel ligt, en niet bij de teelt. Het bedrijf overnemen van zijn vader ziet hij niet zitten. Wel blijft hij graag zijn tomaten direct afnemen. Mace: “Wat heel goed loopt is de cherry mix aan een tros, die hebben we in 4 maten en 6 tot 8 verschillende kleuren. Normaal is dat erg duur, maar omdat het direct van de teler komt, kan ik het voordelig aanbieden.”

Tomace is verregaand gespecialiseerd in tomaten. “Daar heb ik het meest verstand van. We hebben inmiddels een hele tomatenlijn speciaal voor horeca opgezet. Alles wat de chef-kok wil, dat kunnen we aanbieden. Als wij het zelf niet hebben, dan zoek ik net zo lang naar een teler die het wel heeft. Ik heb gelukkig goede contacten in het wereldje. Zo lukte het voor een pizzeria een teler te vinden die precies de tomaat teelde die hij wil hebben. Zo’n speciale aanvraag vind ik echt heel leuk, dat is kwaliteit. Ook is er een chef door mijn verhalen zo enthousiast geworden over tomaten dat die een speciaal tomatenmenuutje heeft samengesteld, bij elke gang is een bepaalde tomaat de basis. Ik werk ook samen met veredelaars van tomaten. Wat voor hen afval is, daar kan ik een leuke mix voor klanten van maken.”

Alle specialties kennen
Dat productkennis een enorme pré is, merkte Mace al snel. “AGF is ervaring, wanneer koop je wat waar?” vat hij samen. Het is voor hem een sport om alle producten en specialties die op de markt zijn te kennen. Zo mogelijk haalt hij de producten van dichtbij, direct bij telers in de regio, naast tomaten zijn dat vooral aardbeien en zeekraal. Voor producten die hij niet lokaal kan halen, heeft hij samenwerking gezocht met Lucassen AGF. “Die hebben een ruime selectie waar ik uit kan kiezen, zelfs op land- en maatniveau. Ik wil voor mijn klanten bijvoorbeeld per se maat 88-90 voor perssinaasappelen, want die passen goed in een sinaasappelpersmachine. Bloemkolen lever ik alleen in maat 6 en als die er niet zijn, krijgen ze er twee. Ik beloof hoge kwaliteit, dus het moet gewoon goed zijn.”

Mace kent elke menukaart en denkt ook graag mee met de chef en probeert ze kennis te laten maken met iets bijzonders of nieuws waarmee ze hun gasten kunnen verrassen. Ook kan Tomace de chefs ontzorgen in de keuken. “Ons bewerkt assortiment kunnen we helemaal op wens van de klant maken. Grotere leveranciers maken ook groentemixen, maar dan kun je alleen kiezen uit mixen met reepjes, blokjes of plakjes. Bij ons kun je per groentesoort in de mix ook de vorm kiezen waarin je die gesneden wilt hebben.”

Tomace is nu 3 jaar bezig en ziet het klantenportfolio groeien. Tijd om de stap te maken naar uitbreiding in personeel en in koelruimte. Tot nu toe regelde hij alles vanuit zijn vaders bedrijf, maar in april huurt hij extra koelruimte van 400m2. Mace hoopt dan ook 2 of 3 man in dienst te nemen om de zomerdrukte aan te kunnen.

Hij verwacht dan weer lange dagen en weken te maken met als doel alle bestellingen voor 12:00 uur bij de klant te hebben. Ook wil hij een pick-up point inrichten waar klanten extra spullen kunnen halen, mochten ze tekort komen. Tot aan april steekt Mace veel tijd in nadenken over het efficiënt inrichten van komend seizoen en aan klantbezoeken. Hij wil bij iedere klant zowel aan het eind van het seizoen als voor het begin van het nieuwe seizoen een keer langsgaan. “Die interactie is super belangrijk. Ik wil weten hoe het loopt, wat ze willen en of we zaken kunnen verbeteren. Klanten reageren daar heel positief op, ze voelen zich gehoord,” besluit Mace. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl 

Voor meer informatie:
Tomace
mace@tomace.nl 
www.tomace.nl